نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدارابی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, شاهینfa_IR
dc.date.accessioned1402-10-12T02:24:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-02T02:24:41Z
dc.date.available1402-10-12T02:24:21Zfa_IR
dc.date.available2024-01-02T02:24:41Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationدارابی, فاطمه, سلطانی, شاهین. (1401). تأثیر مداخله آموزشی بر نگرش مراقبتیِ مراقبین مراکز توانبخشی شبانه روزی نسبت به افراد ناتوان ذهنی. سلامت كار ايران, 20(1), 228-243. doi: 10.52547/ioh.20.1.17fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/ioh.20.1.17
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-3464-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1055573
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: طراحی مداخلات مناسب برای بهبود نگرش مطلوبِ مراقبتی می تواند تأثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی داشته باشد. مطالعه حاضر به منظور تعیین اثربخشی مداخله آموزشی بر نگرش مراقبتیِ مراقبین افراد ناتوان ذهنی انجام گردیده است. روش بررسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یک مداخله آموزشی بر نگرش مراقبتی مراقبین کودکان ناتوان ذهنی در شش مرکز شبانه روزی توانبخشی در استان کرمانشاه انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه کنترل بود. در این مطالعه، ۵۰ مراقب دارای افراد ناتوان ذهنی به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه نگرش Goreczny و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد، بین میانگین نمره نگرش مراقبین در هر دو گروه مداخله و کنترل، قبل از اجرای مداخله آموزشی اختلاف آماری معناداری وجود نداشت (05/0<p)، اما بعد از اجرای برنامه آموزشی، افزایش میزان نمره نگرش مراقبین در گروه مداخله قبل (50/9 ± 125) و بعد از مداخله (42/6 ± 174) معنادار بود (001/0>p). این نشان می دهد که مداخله آموزشی در بهبود نگرش مراقبین در مراکز مراقبتی شبانه روزی مؤثر بوده است. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه پیامدهایی برای ارتقای سلامت در ایران دارد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با معلولیت در سایر مراکز مراقبتی و توانبخشی در ایران می تواند گامی مؤثر در جهت تغییر نگرش و افزایش آگاهی مراقبین و کارکنان بهداشتی باشد. با بهبود نگرش مراقبین می توان کیفیت زندگی افراد ناتوان ذهنی را بهبود بخشید.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/ioh.20.1.17
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectمراقبینfa_IR
dc.subjectناتوان ذهنیfa_IR
dc.subjectتوانبخشیfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectآموزش بهداشت(در محیط کار)fa_IR
dc.titleتأثیر مداخله آموزشی بر نگرش مراقبتیِ مراقبین مراکز توانبخشی شبانه روزی نسبت به افراد ناتوان ذهنیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسداباد، اسداباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحققیات سلامت و تعیین کننده های محیطی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue1
dc.citation.spage228
dc.citation.epage243


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد