نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلیمحمدی, ایرجfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorابوالقاسمی, جمیلهfa_IR
dc.contributor.authorطباطبایی, سید حسینfa_IR
dc.contributor.authorنورائی, مژگانfa_IR
dc.date.accessioned1402-10-12T02:19:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-02T02:19:30Z
dc.date.available1402-10-12T02:19:10Zfa_IR
dc.date.available2024-01-02T02:19:30Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationعلیمحمدی, ایرج, ابراهیمی, حسین, ابوالقاسمی, جمیله, طباطبایی, سید حسین, نورائی, مژگان. (1401). بررسی اثر نوشتن پیامک بر عملکرد های رانندگی با استفاده از شبیه ساز رانندگی. سلامت كار ايران, 20(1), 6-15. doi: 10.52547/ioh.20.1.2fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/ioh.20.1.2
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-2907-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1055558
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه عوامل ایجاد کننده حواس‌پرتی و عدم توجه راننده یکی از دلایل اصلی تصادفات وسایل نقلیه است. یکی از عواملی که می‌تواند بر عملکرد رانندگی افراد تاثیر داشته باشد، ارسال پیامک است. هدف از انجام این مطالعه تعیین اثر نوشتن پیامک بر عملکردهای رانندگی با استفاده از شبیه‌ساز رانندگی است. روش بررسی: این مطالعه بر روی 80 نفر از دانشجویان با محدوده سنی 20 تا 40 سال و با استفاده از شبیه ساز کلاس 2 انجام شد. برای بررسی عملکرد رانندگان از متغیر های زمان واکنش، انحراف عرضی خودرو و کنترل سرعت در دو حالت رانندگی بدون نوشتن پیامک و رانندگی در حال نوشتن پیامک استفاده شد. سناریو اصلی مطالعه شامل رانندگی به مسافت 20 کیلومتر در یک بزرگراه بود. یافته‌ها: میانگین انحراف عرضی لحظه‌ای خودرو برای رانندگان در دو مرحله بدون نوشتن پیامک و نوشتن پیامک به ترتیب برابر 88/0 و 36/1 متر به دست آمد که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (001/0>P). همچنین میانگین زمان واکنش برای رانندگان در دو مرحله بدون نوشتن پیامک و نوشتن پیامک به ترتیب برابر 23/1 و 52/1 ثانیه به دست آمد که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (001/0>P). همچنین میانگین سرعت برای رانندگان در دو مرحله به ترتیب برابر 12/35 و 04/34 متر بر ثانیه بود که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (020/0= P).  نتیجه گیری: به نظر می‌رسد که نوشتن پیامک در حین رانندگی باعث تاثیر منفی بر عملکرد رانندگی می‌شود. نتایج این مطالعه پیامدهای مستقیمی برای رانندگانی دارد که درگیر این نوع رفتارهای منحرف کننده درحین رانندگی هستند، لذا داشتن آگاهی از تاثیر استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی بر عملکرد رانندگی امری مهم و ضروری در بین رانندگان می‌باشدfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/ioh.20.1.2
dc.subjectرانندگی اتومبیلfa_IR
dc.subjectنوشتن پیامکfa_IR
dc.subjectانحراف عرضی خودروfa_IR
dc.subjectزمان واکنشfa_IR
dc.subjectارگونومیfa_IR
dc.titleبررسی اثر نوشتن پیامک بر عملکرد های رانندگی با استفاده از شبیه ساز رانندگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue1
dc.citation.spage6
dc.citation.epage15


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد