| dc.contributor.author | علیمحمدی, ایرج | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابراهیمی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابوالقاسمی, جمیله | fa_IR |
| dc.contributor.author | طباطبایی, سید حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | نورائی, مژگان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-10-12T02:19:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-01-02T02:19:30Z | |
| dc.date.available | 1402-10-12T02:19:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-01-02T02:19:30Z | |
| dc.date.issued | 2023-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | علیمحمدی, ایرج, ابراهیمی, حسین, ابوالقاسمی, جمیله, طباطبایی, سید حسین, نورائی, مژگان. (1401). بررسی اثر نوشتن پیامک بر عملکرد های رانندگی با استفاده از شبیه ساز رانندگی. سلامت كار ايران, 20(1), 6-15. doi: 10.52547/ioh.20.1.2 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-5133 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7493 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.52547/ioh.20.1.2 | |
| dc.identifier.uri | http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2907-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1055558 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه عوامل ایجاد کننده حواسپرتی و عدم توجه راننده یکی از دلایل اصلی تصادفات وسایل نقلیه است. یکی از عواملی که میتواند بر عملکرد رانندگی افراد تاثیر داشته باشد، ارسال پیامک است. هدف از انجام این مطالعه تعیین اثر نوشتن پیامک بر عملکردهای رانندگی با استفاده از شبیهساز رانندگی است.
روش بررسی: این مطالعه بر روی 80 نفر از دانشجویان با محدوده سنی 20 تا 40 سال و با استفاده از شبیه ساز کلاس 2 انجام شد. برای بررسی عملکرد رانندگان از متغیر های زمان واکنش، انحراف عرضی خودرو و کنترل سرعت در دو حالت رانندگی بدون نوشتن پیامک و رانندگی در حال نوشتن پیامک استفاده شد. سناریو اصلی مطالعه شامل رانندگی به مسافت 20 کیلومتر در یک بزرگراه بود.
یافتهها: میانگین انحراف عرضی لحظهای خودرو برای رانندگان در دو مرحله بدون نوشتن پیامک و نوشتن پیامک به ترتیب برابر 88/0 و 36/1 متر به دست آمد که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (001/0>P). همچنین میانگین زمان واکنش برای رانندگان در دو مرحله بدون نوشتن پیامک و نوشتن پیامک به ترتیب برابر 23/1 و 52/1 ثانیه به دست آمد که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (001/0>P). همچنین میانگین سرعت برای رانندگان در دو مرحله به ترتیب برابر 12/35 و 04/34 متر بر ثانیه بود که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (020/0= P).
نتیجه گیری: به نظر میرسد که نوشتن پیامک در حین رانندگی باعث تاثیر منفی بر عملکرد رانندگی میشود. نتایج این مطالعه پیامدهای مستقیمی برای رانندگانی دارد که درگیر این نوع رفتارهای منحرف کننده درحین رانندگی هستند، لذا داشتن آگاهی از تاثیر استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی بر عملکرد رانندگی امری مهم و ضروری در بین رانندگان میباشد | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | سلامت كار ايران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Occupational Health Journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.52547/ioh.20.1.2 | |
| dc.subject | رانندگی اتومبیل | fa_IR |
| dc.subject | نوشتن پیامک | fa_IR |
| dc.subject | انحراف عرضی خودرو | fa_IR |
| dc.subject | زمان واکنش | fa_IR |
| dc.subject | ارگونومی | fa_IR |
| dc.title | بررسی اثر نوشتن پیامک بر عملکرد های رانندگی با استفاده از شبیه ساز رانندگی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 20 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 6 | |
| dc.citation.epage | 15 | |