بررسی اثر نوشتن پیامک بر عملکرد های رانندگی با استفاده از شبیه ساز رانندگی
(ندگان)پدیدآور
علیمحمدی, ایرجابراهیمی, حسینابوالقاسمی, جمیلهطباطبایی, سید حسیننورائی, مژگان
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زمینه و هدف: شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه عوامل ایجاد کننده حواسپرتی و عدم توجه راننده یکی از دلایل اصلی تصادفات وسایل نقلیه است. یکی از عواملی که میتواند بر عملکرد رانندگی افراد تاثیر داشته باشد، ارسال پیامک است. هدف از انجام این مطالعه تعیین اثر نوشتن پیامک بر عملکردهای رانندگی با استفاده از شبیهساز رانندگی است.
روش بررسی: این مطالعه بر روی 80 نفر از دانشجویان با محدوده سنی 20 تا 40 سال و با استفاده از شبیه ساز کلاس 2 انجام شد. برای بررسی عملکرد رانندگان از متغیر های زمان واکنش، انحراف عرضی خودرو و کنترل سرعت در دو حالت رانندگی بدون نوشتن پیامک و رانندگی در حال نوشتن پیامک استفاده شد. سناریو اصلی مطالعه شامل رانندگی به مسافت 20 کیلومتر در یک بزرگراه بود.
یافتهها: میانگین انحراف عرضی لحظهای خودرو برای رانندگان در دو مرحله بدون نوشتن پیامک و نوشتن پیامک به ترتیب برابر 88/0 و 36/1 متر به دست آمد که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (001/0>P). همچنین میانگین زمان واکنش برای رانندگان در دو مرحله بدون نوشتن پیامک و نوشتن پیامک به ترتیب برابر 23/1 و 52/1 ثانیه به دست آمد که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (001/0>P). همچنین میانگین سرعت برای رانندگان در دو مرحله به ترتیب برابر 12/35 و 04/34 متر بر ثانیه بود که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (020/0= P).
نتیجه گیری: به نظر میرسد که نوشتن پیامک در حین رانندگی باعث تاثیر منفی بر عملکرد رانندگی میشود. نتایج این مطالعه پیامدهای مستقیمی برای رانندگانی دارد که درگیر این نوع رفتارهای منحرف کننده درحین رانندگی هستند، لذا داشتن آگاهی از تاثیر استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی بر عملکرد رانندگی امری مهم و ضروری در بین رانندگان میباشد
کلید واژگان
رانندگی اتومبیلنوشتن پیامک
انحراف عرضی خودرو
زمان واکنش
ارگونومی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ایراندانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
شاپا
1735-51332228-7493



