طراحی مدل کمی عوامل موثر بر استقرار نظام آموزش الکترونیک در دانشگاه های علوم پزشکی
(ندگان)پدیدآور
ایمانی, اسماعیلعظیمی, محمدراستگو, اعظم
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
هدف: ظهور آموزش الکترونیکی زمینه را بیش از پیش برای کاربرد گسترده آموزش های یادگیرنده محور و سایر تغییرات در رویه های آموزشی فراهم کرده است. بنابراین، شناخت درباره سازگاری رفتار یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشگاه ها بسیار ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل کمی عوامل موثر بر استقرار نظام آموزش الکترونیک در دانشگاه های علوم پزشکی تدوین گردیده است.
روش: استراتژی تحقیق پیمایشی و روش پژوهش کمی است. جامعه ی آماری پژوهش کلیه اساتید و صاحب نظران آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان خراسان شمالی به تعداد 440 نفر بوده اند. نمونه ی آماری به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای به تعداد 206 نفر بدست آمده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته با 51 سئوال یا گویه است. برای تحلیل داده های این پژوهش از نرم افزار SPSS و معادلات ساختاری استفاده شده است .
یافته ها: یافته های تحقیق در مدل کمی عوامل موثر بر استقرار نظام آموزش الکترونیک در دانشگاه های علوم پزشکی مشتمل بر 13 مقوله و 51 مولفه می باشد. بر طبق نتایج ابعاد الگوی استقرار نظام اموزش الکترونیک و اولویت بندی ان به ترتیب شامل کادر متخصص، محتوا و مطالب اموزشی، دانشجو، سخت افزار، زیر ساخت فرهنگی، زیر ساخت پداگوژیکی، زیر ساخت انسانی، الزامات، زیر ساخت اقتصادی، عوامل بیرونی، زیر ساخت اداری، زیر ساخت فناوری و مدیریت و رهبری شناسایی شد.
نتیجه گیری: نتایج داده ها نشان داد که از طریق تقویت ابعاد شناسایی شده می توان نظام آموزش الکترونیک در دانشگاه های علوم پزشکی را ارتقا داد.
کلید واژگان
آموزش الکترونیکنظام آموزش الکترونیک
دانشگاه علوم پزشکی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2023-05-011402-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
استادیار گروه علوم تربیتی، واحداردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051



