• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه خودکارآمدی تحصیلی و سبک‌ یادگیری شناختی (نوگرا یا نوگریز) نوجوانان در دوران قرنطینه

    (ندگان)پدیدآور
    مندولکانی گدوک کندی, گلعذارخوش‌کنش, ابوالقاسمشریفی, طیبه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و هدف: سبک‌های یادگیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی در فرایند یادگیری تأثیر بسزای دارند. لذا هدف این مطالعه بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی و سبک‌ یادگیری شناختی (نوگرا یا نوگریز) نوجوانان در دوران قرنطینه بود. روش کار: روش پژوهش کمی توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. در پژوهش حاضر نمونۀ آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی تعداد 300 نفر از نوجوانان (دختر) نیمه‌دوم متوسطه، پایه نهم شهر تهران انتخاب شدند، که از این تعداد افراد در نظر گرفته شده تعداد 284 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل و عاری از هرگونه اخلال به مرحله بررسی تجزیه و تحلیل آماری رسیده‌اند. از پرسشنامه‌های خودکارآمدی تحصیلی توسط مک ایلروی و بانتینگ (۲۰۰۱)، پرسشنامه سبک‌های شناختی توسط کرتون (1999) جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS استفاده گردید. یافته ­ها: نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی بر سبک‌ یادگیری شناختی نوگرا نوجوانان در دوران قرنطینه با مقدار (0001/0=Sig، 155/11=t) و ضریب تأثیر (872/0=β)، خودکارآمدی تحصیلی بر سبک‌ یادگیری شناختی نوگریز نوجوانان در دوران قرنطینه با مقدار (0001/0=Sig، 672/10=t) و ضریب تأثیر (837/0=β) رابطه مثبت معناداری دارد. همچنین مدل ارتباطی تحقیق دارای برازش لازم می‌باشد. نتیجه­ گیری: با توجه به اینکه نظام آموزشی تأثیر بسزایی در ادراک خودکارآمدی دانش‌آموزان دارد، نظام آموزشی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی گردد که براساس آن؛ یادگیری درحد تسلط افراد، فرصت مساوی برای یادگیری و کم‌تر با یکدیگر مقایسه گردند.  
    کلید واژگان
    سبک‌های یادگیری شناختی
    خودکارآمدی
    نوجوانان.
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2023-08-01
    1402-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
    دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
    دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7774-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051746

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب