نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی, ابوبکرfa_IR
dc.contributor.authorعلی اکبری دهکردی, مهنازfa_IR
dc.date.accessioned1402-08-26T22:32:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-11-17T22:32:07Z
dc.date.available1402-08-26T22:32:03Zfa_IR
dc.date.available2023-11-17T22:32:07Z
dc.date.issued2023-08-01en_US
dc.date.issued1402-05-10fa_IR
dc.identifier.citationکریمی, ابوبکر, علی اکبری دهکردی, مهناز. (1402). سنجش اثربخشی آموزش گروهی تغذیه صحیح بر اساس بازی‌درمانی بر گرایش به تنوع غذایی و اضطراب در کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 51-62.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7394-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051742
dc.description.abstractزمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزش گروهی تغذیه صحیح بر اساس بازی‌درمانی بر اضطراب و گرایش به تنوع غذایی در کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا انجام شد. روش کار: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری بود. جامعه موردمطالعه، کودکان پیش‌دبستانی (3 تا 5 سال) در دسترس دارای یکی از اختلال‌های خوردن بودند. به وسیله نمونه‌گیری هدفمند 20 نفر کودک که دارای نشانگان بالینی اختلال اجتناب/ محدودیت غذای ساکن در شهرستان سنندج، بودند، در سال 1400 انتخاب گردیدند؛ که در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی قرارداده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 120 دقیقه‌ای آموزش گروهی تغذیه صحیح به روش بازی درمانی را دریافت کرد، برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رفتار خوردن کودکان واردل، گاتری، ساندرسون و راپاپورت (2001) و مقیاس تجدیدنظر شده اضطراب آشکار کودکان (CMAS) رینولدز و ریچموند (1987) استفاده شده است. برای پاسخ به سؤالات از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافته‌ها: سطح معنی‌داری متغیرهای اضطراب و گرایش به تنوع غذایی کمتر از 05/0 است. یعنی بین میانگین نمرات این متغیرها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد؛ و با توجه به معنی‌داری اثر متقابل مراحل * گروه؛ میزان تغییرات این متغیرها در طی مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل یکسان نبوده است. همچنین بین مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت بین میانگین‌ها وجود نداشت (../1)؛ یعنی اثربخشی مداخله در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: بسته آموزشی و درمانی تغذیه صحیح گروهی کودکان پیش‌دبستانی بر اساس روش بازی‌درمانی، به‌طور مؤثر می‌تواند تنوع غذایی کودکان دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا را گسترش داده (سطح معنی‌داری 02/0) و اضطراب آن‌ها را هم کاهش دهد (سطح معنی‌داری 001/0).fa_IR
dc.format.extent703
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش گروهیfa_IR
dc.subjectبازی‌درمانیfa_IR
dc.subjectاختلال اجتناب/ محدودیت غذاfa_IR
dc.subjectکودکان پیش‌دبستانیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleسنجش اثربخشی آموزش گروهی تغذیه صحیح بر اساس بازی‌درمانی بر گرایش به تنوع غذایی و اضطراب در کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی مدیریت آموزشی و دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد بین‌المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، دانشگاه پیام نور جنوب تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue5
dc.citation.spage51
dc.citation.epage62


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد