| dc.contributor.author | کریمی, ابوبکر | fa_IR |
| dc.contributor.author | علی اکبری دهکردی, مهناز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-08-26T22:32:03Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-11-17T22:32:07Z | |
| dc.date.available | 1402-08-26T22:32:03Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-11-17T22:32:07Z | |
| dc.date.issued | 2023-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کریمی, ابوبکر, علی اکبری دهکردی, مهناز. (1402). سنجش اثربخشی آموزش گروهی تغذیه صحیح بر اساس بازیدرمانی بر گرایش به تنوع غذایی و اضطراب در کودکان پیشدبستانی دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 51-62. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7394-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051742 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزش گروهی تغذیه صحیح بر اساس بازیدرمانی بر اضطراب و گرایش به تنوع غذایی در کودکان پیشدبستانی دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری بود. جامعه موردمطالعه، کودکان پیشدبستانی (3 تا 5 سال) در دسترس دارای یکی از اختلالهای خوردن بودند. به وسیله نمونهگیری هدفمند 20 نفر کودک که دارای نشانگان بالینی اختلال اجتناب/ محدودیت غذای ساکن در شهرستان سنندج، بودند، در سال 1400 انتخاب گردیدند؛ که در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی قرارداده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 120 دقیقهای آموزش گروهی تغذیه صحیح به روش بازی درمانی را دریافت کرد، برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای رفتار خوردن کودکان واردل، گاتری، ساندرسون و راپاپورت (2001) و مقیاس تجدیدنظر شده اضطراب آشکار کودکان (CMAS) رینولدز و ریچموند (1987) استفاده شده است. برای پاسخ به سؤالات از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و کوواریانس چند متغیره استفاده گردید.
یافتهها: سطح معنیداری متغیرهای اضطراب و گرایش به تنوع غذایی کمتر از 05/0 است. یعنی بین میانگین نمرات این متغیرها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد؛ و با توجه به معنیداری اثر متقابل مراحل * گروه؛ میزان تغییرات این متغیرها در طی مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل یکسان نبوده است. همچنین بین مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت بین میانگینها وجود نداشت (../1)؛ یعنی اثربخشی مداخله در مرحله پیگیری پایدار مانده است.
نتیجهگیری: بسته آموزشی و درمانی تغذیه صحیح گروهی کودکان پیشدبستانی بر اساس روش بازیدرمانی، بهطور مؤثر میتواند تنوع غذایی کودکان دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا را گسترش داده (سطح معنیداری 02/0) و اضطراب آنها را هم کاهش دهد (سطح معنیداری 001/0). | fa_IR |
| dc.format.extent | 703 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آموزش گروهی | fa_IR |
| dc.subject | بازیدرمانی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال اجتناب/ محدودیت غذا | fa_IR |
| dc.subject | کودکان پیشدبستانی | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | سنجش اثربخشی آموزش گروهی تغذیه صحیح بر اساس بازیدرمانی بر گرایش به تنوع غذایی و اضطراب در کودکان پیشدبستانی دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای تخصصی مدیریت آموزشی و دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، دانشگاه پیام نور جنوب تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 51 | |
| dc.citation.epage | 62 | |