• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سنجش اثربخشی آموزش گروهی تغذیه صحیح بر اساس بازی‌درمانی بر گرایش به تنوع غذایی و اضطراب در کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا

    (ندگان)پدیدآور
    کریمی, ابوبکرعلی اکبری دهکردی, مهناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    703.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزش گروهی تغذیه صحیح بر اساس بازی‌درمانی بر اضطراب و گرایش به تنوع غذایی در کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا انجام شد. روش کار: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری بود. جامعه موردمطالعه، کودکان پیش‌دبستانی (3 تا 5 سال) در دسترس دارای یکی از اختلال‌های خوردن بودند. به وسیله نمونه‌گیری هدفمند 20 نفر کودک که دارای نشانگان بالینی اختلال اجتناب/ محدودیت غذای ساکن در شهرستان سنندج، بودند، در سال 1400 انتخاب گردیدند؛ که در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی قرارداده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 120 دقیقه‌ای آموزش گروهی تغذیه صحیح به روش بازی درمانی را دریافت کرد، برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رفتار خوردن کودکان واردل، گاتری، ساندرسون و راپاپورت (2001) و مقیاس تجدیدنظر شده اضطراب آشکار کودکان (CMAS) رینولدز و ریچموند (1987) استفاده شده است. برای پاسخ به سؤالات از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافته‌ها: سطح معنی‌داری متغیرهای اضطراب و گرایش به تنوع غذایی کمتر از 05/0 است. یعنی بین میانگین نمرات این متغیرها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد؛ و با توجه به معنی‌داری اثر متقابل مراحل * گروه؛ میزان تغییرات این متغیرها در طی مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل یکسان نبوده است. همچنین بین مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت بین میانگین‌ها وجود نداشت (../1)؛ یعنی اثربخشی مداخله در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: بسته آموزشی و درمانی تغذیه صحیح گروهی کودکان پیش‌دبستانی بر اساس روش بازی‌درمانی، به‌طور مؤثر می‌تواند تنوع غذایی کودکان دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا را گسترش داده (سطح معنی‌داری 02/0) و اضطراب آن‌ها را هم کاهش دهد (سطح معنی‌داری 001/0).
    کلید واژگان
    آموزش گروهی
    بازی‌درمانی
    اختلال اجتناب/ محدودیت غذا
    کودکان پیش‌دبستانی
    اضطراب
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2023-08-01
    1402-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دکترای تخصصی مدیریت آموزشی و دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد بین‌المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
    استاد، دانشگاه پیام نور جنوب تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7394-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051742

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب