نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقادری, دلیرfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, مریمfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, کیومرثfa_IR
dc.date.accessioned1402-08-26T22:31:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-11-17T22:31:46Z
dc.date.available1402-08-26T22:31:37Zfa_IR
dc.date.available2023-11-17T22:31:46Z
dc.date.issued2023-07-01en_US
dc.date.issued1402-04-10fa_IR
dc.identifier.citationقادری, دلیر, اکبری, مریم, کریمی, کیومرث. (1402). تدوین مدل علی اضطراب مدرسه بر اساس شایستگی هیجانی با نقش واسطه‌ای فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در دانش‌آموزان با مشکلات تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی, 30(4), 116-127.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7899-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051738
dc.description.abstractزمینه و هدف: اضطراب مدرسه هیجانی منفی می‌باشد که می‌تواند مانع از پیشرفت تحصیلی شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در رابطه میان شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه در دانش‌آموزان دارای مشکلات تحصیلی بود. روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف، توسعه‌ای، از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی-همبستگی و از لحاظ نوع داده‌ها، کمی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دارای مشکلات تحصیلی مقطع متوسطه دوم استان کردستان در سال تحصیلی 01-1400 بودند. برای انتخاب حجم نمونه با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95/0 (05/0=α)، توان آزمون 80/0 (20/0β=)، حداقل اندازه اثر (05/0R2=) و با وجود پنج متغیر پیش بین، اندازه نمونه مناسب توسط نرم افزار G-power محاسبه و حجم نمونه 343 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری هدفمند بود. برای گردآوری داده‌ها از ابزارهای پرسش نامه شایستگی هیجانی- اجتماعی، پرسش نامه اضطراب مدرسه، پرسش نامه استرس تحصیلی و پرسش نامه ی عزت نفس استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد و در آمار استنباطی از، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart Pls استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر غیر­مستقیم بین شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه با نقش واسطه­ای عزت­نفس تحصیلی و فشار تحصیلی بر خود در سطح کمتر از 01/0 درصد معنادار است. نتیجه‌گیری: نقش واسطه‌ای فشار تحصیلی برخود و عزت نفس تحصیلی در روابط میان متغیرها تایید شد.  fa_IR
dc.format.extent951
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectشایستگی هیجانیfa_IR
dc.subjectفشار تحصیلی بر خودfa_IR
dc.subjectعزت نفس تحصیلیfa_IR
dc.subjectاضطراب مدرسهfa_IR
dc.subjectمشکلات یادگیریfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleتدوین مدل علی اضطراب مدرسه بر اساس شایستگی هیجانی با نقش واسطه‌ای فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در دانش‌آموزان با مشکلات تحصیلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue4
dc.citation.spage116
dc.citation.epage127


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد