| dc.contributor.author | قادری, دلیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبری, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | کریمی, کیومرث | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-08-26T22:31:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-11-17T22:31:46Z | |
| dc.date.available | 1402-08-26T22:31:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-11-17T22:31:46Z | |
| dc.date.issued | 2023-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قادری, دلیر, اکبری, مریم, کریمی, کیومرث. (1402). تدوین مدل علی اضطراب مدرسه بر اساس شایستگی هیجانی با نقش واسطهای فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در دانشآموزان با مشکلات تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی, 30(4), 116-127. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7899-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051738 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اضطراب مدرسه هیجانی منفی میباشد که میتواند مانع از پیشرفت تحصیلی شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در رابطه میان شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه در دانشآموزان دارای مشکلات تحصیلی بود.
روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف، توسعهای، از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی-همبستگی و از لحاظ نوع دادهها، کمی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دارای مشکلات تحصیلی مقطع متوسطه دوم استان کردستان در سال تحصیلی 01-1400 بودند. برای انتخاب حجم نمونه با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95/0 (05/0=α)، توان آزمون 80/0 (20/0β=)، حداقل اندازه اثر (05/0R2=) و با وجود پنج متغیر پیش بین، اندازه نمونه مناسب توسط نرم افزار G-power محاسبه و حجم نمونه 343 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری هدفمند بود. برای گردآوری دادهها از ابزارهای پرسش نامه شایستگی هیجانی- اجتماعی، پرسش نامه اضطراب مدرسه، پرسش نامه استرس تحصیلی و پرسش نامه ی عزت نفس استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد و در آمار استنباطی از، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart Pls استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر غیرمستقیم بین شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه با نقش واسطهای عزتنفس تحصیلی و فشار تحصیلی بر خود در سطح کمتر از 01/0 درصد معنادار است.
نتیجهگیری: نقش واسطهای فشار تحصیلی برخود و عزت نفس تحصیلی در روابط میان متغیرها تایید شد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 951 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | شایستگی هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | فشار تحصیلی بر خود | fa_IR |
| dc.subject | عزت نفس تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب مدرسه | fa_IR |
| dc.subject | مشکلات یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تدوین مدل علی اضطراب مدرسه بر اساس شایستگی هیجانی با نقش واسطهای فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در دانشآموزان با مشکلات تحصیلی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 116 | |
| dc.citation.epage | 127 | |