تدوین مدل علی اضطراب مدرسه بر اساس شایستگی هیجانی با نقش واسطهای فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در دانشآموزان با مشکلات تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
قادری, دلیراکبری, مریمکریمی, کیومرثنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اضطراب مدرسه هیجانی منفی میباشد که میتواند مانع از پیشرفت تحصیلی شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در رابطه میان شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه در دانشآموزان دارای مشکلات تحصیلی بود.
روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف، توسعهای، از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی-همبستگی و از لحاظ نوع دادهها، کمی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دارای مشکلات تحصیلی مقطع متوسطه دوم استان کردستان در سال تحصیلی 01-1400 بودند. برای انتخاب حجم نمونه با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95/0 (05/0=α)، توان آزمون 80/0 (20/0β=)، حداقل اندازه اثر (05/0R2=) و با وجود پنج متغیر پیش بین، اندازه نمونه مناسب توسط نرم افزار G-power محاسبه و حجم نمونه 343 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری هدفمند بود. برای گردآوری دادهها از ابزارهای پرسش نامه شایستگی هیجانی- اجتماعی، پرسش نامه اضطراب مدرسه، پرسش نامه استرس تحصیلی و پرسش نامه ی عزت نفس استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد و در آمار استنباطی از، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart Pls استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر غیرمستقیم بین شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه با نقش واسطهای عزتنفس تحصیلی و فشار تحصیلی بر خود در سطح کمتر از 01/0 درصد معنادار است.
نتیجهگیری: نقش واسطهای فشار تحصیلی برخود و عزت نفس تحصیلی در روابط میان متغیرها تایید شد.
کلید واژگان
شایستگی هیجانیفشار تحصیلی بر خود
عزت نفس تحصیلی
اضطراب مدرسه
مشکلات یادگیری
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-07-011402-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، ایران
شاپا
2228-70432228-7051
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
پیش بینی شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی
حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجیگری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...
-
ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری جدیت تحصیلی
نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...
-
رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی
پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدلیابی معادلات ساختاری) ...




