• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین مدل علی اضطراب مدرسه بر اساس شایستگی هیجانی با نقش واسطه‌ای فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در دانش‌آموزان با مشکلات تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    قادری, دلیراکبری, مریمکریمی, کیومرث
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    951.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اضطراب مدرسه هیجانی منفی می‌باشد که می‌تواند مانع از پیشرفت تحصیلی شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در رابطه میان شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه در دانش‌آموزان دارای مشکلات تحصیلی بود. روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف، توسعه‌ای، از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی-همبستگی و از لحاظ نوع داده‌ها، کمی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دارای مشکلات تحصیلی مقطع متوسطه دوم استان کردستان در سال تحصیلی 01-1400 بودند. برای انتخاب حجم نمونه با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95/0 (05/0=α)، توان آزمون 80/0 (20/0β=)، حداقل اندازه اثر (05/0R2=) و با وجود پنج متغیر پیش بین، اندازه نمونه مناسب توسط نرم افزار G-power محاسبه و حجم نمونه 343 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری هدفمند بود. برای گردآوری داده‌ها از ابزارهای پرسش نامه شایستگی هیجانی- اجتماعی، پرسش نامه اضطراب مدرسه، پرسش نامه استرس تحصیلی و پرسش نامه ی عزت نفس استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد و در آمار استنباطی از، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart Pls استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر غیر­مستقیم بین شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه با نقش واسطه­ای عزت­نفس تحصیلی و فشار تحصیلی بر خود در سطح کمتر از 01/0 درصد معنادار است. نتیجه‌گیری: نقش واسطه‌ای فشار تحصیلی برخود و عزت نفس تحصیلی در روابط میان متغیرها تایید شد.  
    کلید واژگان
    شایستگی هیجانی
    فشار تحصیلی بر خود
    عزت نفس تحصیلی
    اضطراب مدرسه
    مشکلات یادگیری
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2023-07-01
    1402-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7899-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051738

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • پیش­ بینی شکوفایی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجان­های تحصیلی، اهمال­کاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی 

      حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)
      مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجی‌گری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجان‌های تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...

    • ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی‌گری جدیت تحصیلی 

      نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)
      هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...

    • رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان: نقش میانجی خودنظم‌جویی تحصیلی 

      پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)
      هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌­آموزان با نقش میانجی خودنظم­‌جویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدل­‌یابی معادلات ساختاری) ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب