| dc.contributor.author | قاسمی, لیلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | غضنفری, احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریفی, طیبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-08-26T22:31:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-11-17T22:31:14Z | |
| dc.date.available | 1402-08-26T22:31:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-11-17T22:31:14Z | |
| dc.date.issued | 2023-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قاسمی, لیلی, غضنفری, احمد, شریفی, طیبه, احمدی, رضا. (1402). مدل ساختاری رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار خشونت گرایانه با نقش میانجی ابعاد سرشت – منش و همدلی. مجله علوم پزشکی رازی, 30(4), 46-61. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7118-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051733 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: پژوهش درباره رفتارهای خشونت آمیز در مدارس، با توجه به پیامدهای آن بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان، جز اولویتها و سیاستهای آموزشی است. قلدری در مدرسه به عنوان پدیدهای جهانی شناخته میشود و تاثیر جدی بر سلامت دانشآموزان دارد. هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل ساختاری رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری با نقش میانجی ابعاد سرشت – منش و همدلی در دانشآموزان مقطع دوم دبیرستان بوده است.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع دوم دبیرستان استان اصفهان در سال تحصیلی 99-98 بوده است. نمونه آماری به تعداد 301 نفر و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از چهار پرسشنامه شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج (2002)، پرسشنامۀ تجدید نظر شده قلدر /قربانی الویس (1996)، مقیاس همدلی پایه (2006) و پرسشنامه شخصیتی سرشت و منش (1994) استفاده شده است.
یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین آزمون شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و سرشت – منش و همدلی با رفتار قلدری دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد و اثر مستقیم آزمون شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری معنادار و مثبت، اثر غیرمستقیم همدلی و سرشت – منش بر رفتار قلدری معنادار و منفی است، همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار است.
نتیجهگیری: بنابراین مدل یابی پرسشنامه شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج با رفتار قلدری با میانجیگری سرشت و منش و همدلی از برازش مطلوبی برخوردار است و ابعاد سرشت – منش و همدلی نقش میانجی را در رابطه با ویژگیهای شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری دانش آموزان دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 820 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج | fa_IR |
| dc.subject | رفتار خشونت گرایانه | fa_IR |
| dc.subject | سرشت – منش و همدلی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | مدل ساختاری رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار خشونت گرایانه با نقش میانجی ابعاد سرشت – منش و همدلی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 46 | |
| dc.citation.epage | 61 | |