نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی, لیلیfa_IR
dc.contributor.authorغضنفری, احمدfa_IR
dc.contributor.authorشریفی, طیبهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1402-08-26T22:31:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-11-17T22:31:14Z
dc.date.available1402-08-26T22:31:13Zfa_IR
dc.date.available2023-11-17T22:31:14Z
dc.date.issued2023-07-01en_US
dc.date.issued1402-04-10fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی, لیلی, غضنفری, احمد, شریفی, طیبه, احمدی, رضا. (1402). مدل ساختاری رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار خشونت گرایانه با نقش میانجی ابعاد سرشت – منش و همدلی. مجله علوم پزشکی رازی, 30(4), 46-61.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7118-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051733
dc.description.abstractزمینه و هدف: پژوهش درباره رفتارهای خشونت آمیز در مدارس، با توجه به پیامدهای آن بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، جز اولویت‌ها و سیاست‌های آموزشی است. قلدری در مدرسه به عنوان پدیده‌ای جهانی شناخته می‌شود و تاثیر جدی بر سلامت دانش‌آموزان دارد. هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل ساختاری رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری با نقش میانجی ابعاد سرشت – منش و همدلی در دانش‌آموزان مقطع دوم دبیرستان بوده است. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع دوم دبیرستان استان اصفهان در سال تحصیلی 99-98 بوده است. نمونه آماری به تعداد 301 نفر  و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از چهار پرسشنامه شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج (2002)، پرسشنامۀ تجدید نظر شده قلدر /قربانی الویس (1996)،  مقیاس همدلی پایه (2006) و  پرسشنامه شخصیتی سرشت و منش (1994) استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین آزمون شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و سرشت – منش و همدلی با رفتار قلدری دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد و اثر مستقیم آزمون شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری معنادار و مثبت، اثر غیرمستقیم همدلی و سرشت – منش بر رفتار قلدری معنادار و منفی است، همچنین شاخص‌های برازندگی  مدل حاکی از آن است که مدل ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه‌گیری: بنابراین مدل یابی پرسشنامه شخصیتی و  عصب روان شناختی کولیج با رفتار قلدری با میانجیگری سرشت و منش و همدلی از برازش مطلوبی برخوردار است و ابعاد سرشت – منش و همدلی نقش میانجی را در رابطه با  ویژگی‌های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری دانش آموزان دارد.fa_IR
dc.format.extent820
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectشخصیتی و عصب روان شناختی کولیجfa_IR
dc.subjectرفتار خشونت گرایانهfa_IR
dc.subjectسرشت – منش و همدلیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمدل ساختاری رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار خشونت گرایانه با نقش میانجی ابعاد سرشت – منش و همدلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue4
dc.citation.spage46
dc.citation.epage61


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد