• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل ساختاری رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار خشونت گرایانه با نقش میانجی ابعاد سرشت – منش و همدلی

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی, لیلیغضنفری, احمدشریفی, طیبهاحمدی, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    820.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پژوهش درباره رفتارهای خشونت آمیز در مدارس، با توجه به پیامدهای آن بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، جز اولویت‌ها و سیاست‌های آموزشی است. قلدری در مدرسه به عنوان پدیده‌ای جهانی شناخته می‌شود و تاثیر جدی بر سلامت دانش‌آموزان دارد. هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل ساختاری رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری با نقش میانجی ابعاد سرشت – منش و همدلی در دانش‌آموزان مقطع دوم دبیرستان بوده است. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع دوم دبیرستان استان اصفهان در سال تحصیلی 99-98 بوده است. نمونه آماری به تعداد 301 نفر  و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از چهار پرسشنامه شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج (2002)، پرسشنامۀ تجدید نظر شده قلدر /قربانی الویس (1996)،  مقیاس همدلی پایه (2006) و  پرسشنامه شخصیتی سرشت و منش (1994) استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین آزمون شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و سرشت – منش و همدلی با رفتار قلدری دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد و اثر مستقیم آزمون شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری معنادار و مثبت، اثر غیرمستقیم همدلی و سرشت – منش بر رفتار قلدری معنادار و منفی است، همچنین شاخص‌های برازندگی  مدل حاکی از آن است که مدل ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه‌گیری: بنابراین مدل یابی پرسشنامه شخصیتی و  عصب روان شناختی کولیج با رفتار قلدری با میانجیگری سرشت و منش و همدلی از برازش مطلوبی برخوردار است و ابعاد سرشت – منش و همدلی نقش میانجی را در رابطه با  ویژگی‌های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری دانش آموزان دارد.
    کلید واژگان
    شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج
    رفتار خشونت گرایانه
    سرشت – منش و همدلی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2023-07-01
    1402-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
    دانشیار، گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
    دانشیار، گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
    استادیار، گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7118-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1051733

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب