نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجوکار, سانازfa_IR
dc.contributor.authorجندقیان, مریمfa_IR
dc.contributor.authorالوانی, سید رضاfa_IR
dc.contributor.authorمحرابی, نسترنfa_IR
dc.contributor.authorزنجانی, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1402-08-19T21:40:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-11-10T21:40:19Z
dc.date.available1402-08-19T21:40:19Zfa_IR
dc.date.available2023-11-10T21:40:19Z
dc.date.issued2023-08-01en_US
dc.date.issued1402-05-10fa_IR
dc.identifier.citationجوکار, ساناز, جندقیان, مریم, الوانی, سید رضا, محرابی, نسترن, زنجانی, زهرا. (1402). سلامت روان، تحمل پریشانی و فرسودگی تحصیلی کارآموزان و کارورزان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1401. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 27(4), 450-460. doi: 10.48307/FMSJ.2023.27.4.450fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2023.27.4.450
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4918-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1045073
dc.description.abstractزمینه و هدف: پزشکی یکی از رشته‌های پراسترسی است که می‌تواند سلامت روان دانشجویان این رشته را تهدید کند. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت سلامت روان، فرسودگی تحصیلی و تحمل پریشانی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مقطع کارآموزی و کارورزی انجام شد. روش‌ها: در مطالعه مقطعی حاضر در دانشگاه علوم پزشکی کاشان اجرا گردید. جامعه آماری شامل دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی و کارورزی در سال تحصیلی 1401-1400 بود (390=n) که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. در مجموع 250 نفر فرم رضایت آگاهانه را تکمیل و پرسشنامه‌های سلامت عمومی (GHQ-28)، تحمل پریشانی (DTS) سیمون و گاهر و فرسودگی تحصیلی Maslach را پاسخ دادند. یافته‌ها: میانگین سلامت روان 8/02±25/47، تحمل پریشانی 11/8±45/62 و فرسودگی تحصیلی 16/03±39/42 بود که با توجه به نقاط برش مربوط به هریک از پرسشنامه‌ها می‌توان گفت که 39/2 درصد فاقد علائم روانشناختی، 52/8 درصد دانشجویان دارای علائم خفیف و ۸ درصد دارای علائم متوسط بودند. 47/2 درصد دانشجویان تحمل پریشانی پایین را گزارش کردند. در رابطه با فرسودگی تحصیلی 74/4 درصد از دانشجویان خستگی عاطفی خیلی زیاد را گزارش کردند. نتیجه‌گیری: دانشجویان به طور متوسط دارای علائم خفیف روانشناختی بودند ولی علیرغم تحمل پریشانی نسبتاً خوب، از فرسودگی عاطفی بالایی رنج می‌بردند. با توجه به نقش فرسودگی عاطفی در بروز مشکلات روانشناختی در آینده، یافتن عوامل مؤثر بر آن و ارائه خدمات روانشناختی جهت کاهش و پیشگیری از آن حائز اهمیت است.fa_IR
dc.format.extent439
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2023.27.4.450
dc.subjectسلامت روانfa_IR
dc.subjectفرسودگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectتحمل پریشانیfa_IR
dc.subjectدانشجوی پزشکیfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleسلامت روان، تحمل پریشانی و فرسودگی تحصیلی کارآموزان و کارورزان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1401fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue4
dc.citation.spage450
dc.citation.epage460


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد