نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآب خوی, شهلاfa_IR
dc.contributor.authorباقرزاده حمامچی, نعیمهfa_IR
dc.contributor.authorاسمخانی اکبری‌نژاد, هادیfa_IR
dc.date.accessioned1402-08-19T21:40:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-11-10T21:40:09Z
dc.date.available1402-08-19T21:40:08Zfa_IR
dc.date.available2023-11-10T21:40:09Z
dc.date.issued2023-08-01en_US
dc.date.issued1402-05-10fa_IR
dc.identifier.citationآب خوی, شهلا, باقرزاده حمامچی, نعیمه, اسمخانی اکبری‌نژاد, هادی. (1402). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان متمرکز بر شفقت بر بهزیستی روان‌شناختی و شرم درونی‌شده دانش‌آموزان دختر مبتلا به ویتیلیگو. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 27(4), 406-415. doi: 10.48307/FMSJ.2023.27.4.406fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2023.27.4.406
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4933-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1045068
dc.description.abstractزمینه و هدف: ویتیلیگو سبب تشدید مشکلات روان‌شناختی نظیر اضطراب و افسردگی و نهایتاً کاهش کیفیت زندگی مبتلایان می‌شود. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان متمرکز بر شفقت بر بهزیستی روان‌شناختی و شرم درونی‌شده دانش‌آموزان دختر مبتلا به بیماری ویتیلیگو بود. روش‌ها: روش پژوهش، نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پی‌گیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان دختر مبتلا به بیماری ویتیلیگو دوره دوم متوسطه مدارس شهر تبریز در سال‌تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 45 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی‌سازی در گروه‌های آزمایش و کنترل 15 نفره قرار گرفتند. هر دو گروه‌ آزمایشی درمان مختص خود را در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند، اما گروه اعضای گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکردند. یافته‌ها: هر دو درمان (درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، درمان متمرکز بر شفقت) در مقایسه با گروه کنترل، بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر مبتلا به ویتیلیگو را در پس‌آزمون افزایش (0/001>P) و شرم درونی‌شده آنها را کاهش دادند (0/001>P). در مرحله پی­گیری، اثر این دو درمان بر کیفیت بهزیستی روان‌شناختی و شرم درونی‌شده ماندگار بود (0/001>P). تأثیر این دو درمان بر بهزیستی روان‌شناختی و شرم درونی‌شده در مراحل پس‌آزمون و پیگیری یکسان بود (0/05<P). نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی این دو درمان بر بهزیستی روان‌شناختی و شرم درونی‌شده دختران مبتلا به ویتیلیگو، می‌توان از آنها برای افزایش بهزیستی روان‌شناختی و کاهش شرم درونی‌شده در این افراد استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent434
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2023.27.4.406
dc.subjectدرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectدرمان متمرکز بر شفقتfa_IR
dc.subjectبهزیستی روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectشرم درونی‌شدهfa_IR
dc.subjectویتیلیگوfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان متمرکز بر شفقت بر بهزیستی روان‌شناختی و شرم درونی‌شده دانش‌آموزان دختر مبتلا به ویتیلیگوfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentموسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentموسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentموسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue4
dc.citation.spage406
dc.citation.epage415
nlai.contributor.orcid0009-0008-8502-6635
nlai.contributor.orcid0009-0001-0388-1371


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد