نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخرمی استخری, رویاfa_IR
dc.contributor.authorملایی, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorپورملامیرزا, افسانهfa_IR
dc.contributor.authorامامی سیگارودی, عبدالحسینfa_IR
dc.date.accessioned1402-08-19T20:43:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-11-10T20:43:03Z
dc.date.available1402-08-19T20:43:01Zfa_IR
dc.date.available2023-11-10T20:43:03Z
dc.date.issued2023-10-01en_US
dc.date.issued1402-07-09fa_IR
dc.identifier.citationخرمی استخری, رویا, ملایی, فرشته, پورملامیرزا, افسانه, امامی سیگارودی, عبدالحسین. (1402). بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه ایران و دانشگاه ولورهمپتون انگلستان. پژوهش پرستاری, 18(4), 13-21.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2720-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1043464
dc.description.abstractمقدمه: در سیستم خدمات بهداشتی، پرستاران با مهارت‌های تخصصی و دانش به‌روز در ارائه خدمات مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت، از اجزای ضروری تیم مراقبتی به شمار می‌روند. دانش و مهارت پرستاران متخصص بالینی در کیفیت مراقبتی که بیماران دریافت می‌کنند تاثیرگذار است و همین امر سبب تبدیل آنها به اعضای حیاتی سیستم خدمات بهداشتی می‌شود. جهت استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود در کشور، نظام‌های آموزشی باید برنامه‌ریزی‌های دقیق در حوزه‌ی تربیت نیروی انسانی متخصص داشته باشند که این امر توسعه، پیشرفت، شکوفایی و اقتدار علمی و فرهنگی جامعه را فراهم می‌سازد. وجود ارزشیابی در برنامه ‌آموزشی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقا رشته می‌باشد. انجام مطالعات تطبیقی با مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت روشی موثر است. مطالعه حاضر با هدف انجام مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه کشور ایران و دانشگاه ولورهمپتون انگلستان انجام شد.  روش‌کار: در ایـن مطالعـه توصیفـی- تطبیقـی در سـال 1401 اطلاعات مربوط به برنامـه آمـوزش کارشناسـی ارشـد پرستاری مراقبت‌های ویژه بـا اسـتفاده از کلیـدواژه‌هـای مطالعـه تطبیقـی، برنامـه درسـی، کارشناسـی ارشـد، پرستاری مراقبت‌های ویژه، کشور ایران، دانشگاه ولورهمپتون انگلستان مورد جتسجو قرار گرفتند. اطلاعات بـا اسـتفاده از الگـوی Bereday در چهـار مرحلـه توصیـف، تفسـیر، هـم‌جـواری و مقایسـه مـورد تجزیـه و تحلیـل قـرار گرفـت. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که دانشگاه ولورهمپتون انگلستان دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه را طی 3 سال و به صورت پاره‌وقت ارائه می‌کند. این دوره در کشور ایران به صورت تمام‌وقت ارائه می‌شود. با توجه به نقش مهم و قابل‌توجه عمل مبتنی بر شواهد، 60 واحد از کل واحدهای درسی در دانشگاه انگلستان به پایان‌نامه اختصاص دارد که در مقایسه با کشور ایران که پایان‌نامه  4 واحد دارد، تفاوت چشم‌گیر است. در هر دو دانشگاه جهت ورود به دوره، سابقه کار بالینی حائز اهمیت است و از ضروریات پذیرش در دوره است. در دانشگاه ولورهمپتون به رسالت، چشم‌انداز و ارزش‌های دوره پرداخته نشده که از نقاط ضعف آن بوده و برخلاف کشور ایران است که کاملا مشخص شده و مستند است. جایگاه شغلی افراد پس از فارغ‌التحصیل‌شدن در کشور کشور ایران مشخص نبوده ولی در دانشگاه ولورهمپتون تعریف‌شده و بدون ابهام است.  نتیجه‌گیری: برنامه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه در کشور ایران با موفقیت در حال اجرا از سوی دانشگاه‌ها می‌باشد. توجه به مواردی همچون مشخص‌کردن جایگاه شغلی فارغ‌التحصیلان، تغییر دوره به صورت پاره‌وقت، توجه بیشتر به انجام پژوهش، تولید دانش و استفاده از دانش به‌دست‌آمده در محیط مراقبت بالینی می‌تواند انگیزه‌ی تحصیل را در متقاضیان بیشتر کرده و ارائه خدمات به بیماران بدحال را از سوی پرستاران تحت تاثیر قرار دهد.  fa_IR
dc.format.extent256
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectمطالعه تطبیقیfa_IR
dc.subjectبرنامه آموزشیfa_IR
dc.subjectکارشناسی ارشدfa_IR
dc.subjectپرستاری مراقبت‌های ویژهfa_IR
dc.subjectکشور ایرانfa_IR
dc.subjectدانشگاه ولورهمپتونfa_IR
dc.subjectانگلستانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه ایران و دانشگاه ولورهمپتون انگلستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپرستاری بخش های ویژهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue4
dc.citation.spage13
dc.citation.epage21


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد