• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 18, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 18, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه ایران و دانشگاه ولورهمپتون انگلستان

    (ندگان)پدیدآور
    خرمی استخری, رویاملایی, فرشتهپورملامیرزا, افسانهامامی سیگارودی, عبدالحسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    256.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری بخش های ویژه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: در سیستم خدمات بهداشتی، پرستاران با مهارت‌های تخصصی و دانش به‌روز در ارائه خدمات مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت، از اجزای ضروری تیم مراقبتی به شمار می‌روند. دانش و مهارت پرستاران متخصص بالینی در کیفیت مراقبتی که بیماران دریافت می‌کنند تاثیرگذار است و همین امر سبب تبدیل آنها به اعضای حیاتی سیستم خدمات بهداشتی می‌شود. جهت استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود در کشور، نظام‌های آموزشی باید برنامه‌ریزی‌های دقیق در حوزه‌ی تربیت نیروی انسانی متخصص داشته باشند که این امر توسعه، پیشرفت، شکوفایی و اقتدار علمی و فرهنگی جامعه را فراهم می‌سازد. وجود ارزشیابی در برنامه ‌آموزشی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقا رشته می‌باشد. انجام مطالعات تطبیقی با مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت روشی موثر است. مطالعه حاضر با هدف انجام مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه کشور ایران و دانشگاه ولورهمپتون انگلستان انجام شد.  روش‌کار: در ایـن مطالعـه توصیفـی- تطبیقـی در سـال 1401 اطلاعات مربوط به برنامـه آمـوزش کارشناسـی ارشـد پرستاری مراقبت‌های ویژه بـا اسـتفاده از کلیـدواژه‌هـای مطالعـه تطبیقـی، برنامـه درسـی، کارشناسـی ارشـد، پرستاری مراقبت‌های ویژه، کشور ایران، دانشگاه ولورهمپتون انگلستان مورد جتسجو قرار گرفتند. اطلاعات بـا اسـتفاده از الگـوی Bereday در چهـار مرحلـه توصیـف، تفسـیر، هـم‌جـواری و مقایسـه مـورد تجزیـه و تحلیـل قـرار گرفـت. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که دانشگاه ولورهمپتون انگلستان دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه را طی 3 سال و به صورت پاره‌وقت ارائه می‌کند. این دوره در کشور ایران به صورت تمام‌وقت ارائه می‌شود. با توجه به نقش مهم و قابل‌توجه عمل مبتنی بر شواهد، 60 واحد از کل واحدهای درسی در دانشگاه انگلستان به پایان‌نامه اختصاص دارد که در مقایسه با کشور ایران که پایان‌نامه  4 واحد دارد، تفاوت چشم‌گیر است. در هر دو دانشگاه جهت ورود به دوره، سابقه کار بالینی حائز اهمیت است و از ضروریات پذیرش در دوره است. در دانشگاه ولورهمپتون به رسالت، چشم‌انداز و ارزش‌های دوره پرداخته نشده که از نقاط ضعف آن بوده و برخلاف کشور ایران است که کاملا مشخص شده و مستند است. جایگاه شغلی افراد پس از فارغ‌التحصیل‌شدن در کشور کشور ایران مشخص نبوده ولی در دانشگاه ولورهمپتون تعریف‌شده و بدون ابهام است.  نتیجه‌گیری: برنامه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه در کشور ایران با موفقیت در حال اجرا از سوی دانشگاه‌ها می‌باشد. توجه به مواردی همچون مشخص‌کردن جایگاه شغلی فارغ‌التحصیلان، تغییر دوره به صورت پاره‌وقت، توجه بیشتر به انجام پژوهش، تولید دانش و استفاده از دانش به‌دست‌آمده در محیط مراقبت بالینی می‌تواند انگیزه‌ی تحصیل را در متقاضیان بیشتر کرده و ارائه خدمات به بیماران بدحال را از سوی پرستاران تحت تاثیر قرار دهد.  
    کلید واژگان
    مطالعه تطبیقی
    برنامه آموزشی
    کارشناسی ارشد
    پرستاری مراقبت‌های ویژه
    کشور ایران
    دانشگاه ولورهمپتون
    انگلستان
    پرستاری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2023-10-01
    1402-07-09
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2720-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1043464

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب