| dc.contributor.author | ژیانی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی, مهرناز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-08-19T20:22:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-11-10T20:22:53Z | |
| dc.date.available | 1402-08-19T20:22:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-11-10T20:22:53Z | |
| dc.date.issued | 2023-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ژیانی, مریم, احمدی, مهرناز. (1402). اثر بخشی نقاشی درمانگری بر اضطراب و اختلالهای یادگیری کودکان تک سرپرست. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 25-40. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6760-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1043024 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی نقاشیدرمانگری بر اضطراب و اختلالهای یادگیری کودکان تک سرپرست بود.
روش کار: روش پژوهش طرح شبه آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری عبارت از دانشآموزان دختر و پسر تک سرپرست پایههای تحصیلی دوم تا پنجم دوره ابتدایی بودند. نمونههای مورد مطالعه 30 دانش آموز دختر و پسر در دو گروه آزمایشی و گواه بودند که بر اساس جنس و پایه تحصیلی همتا شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه بازنگری شده مشکلات یادگیری کلرادو (ویلکات و دیگران، 2011)، و پروتکل نقاشی درمانگری (کیس، 2020) شامل 12 جلسه تمرین نقاشی و زبان آموزی که با توجه به تعطیلی مدرسهها در بحران کرونا به صورت آنلاین اجرا شد.
یافته ها: تحلیل نتایج پیشآزمون و پسآزمون نشان دادند که نقاشی درمانگری بر کاهش اختلال اضطراب اجتماعی، خواندن، شناخت اجتماعی، ادراک فضایی، و ریاضی دانشآموزان گروه آزمایشی موثر واقع شد.
نتیجه گیری: نتایج آزمون پیگیری پس از 8 هفته پایداری تغییرهای مثبت را تایید کرد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 767 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | نقاشی درمانگری | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | اختلالهای یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | کودکان تک سرپرست | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | اثر بخشی نقاشی درمانگری بر اضطراب و اختلالهای یادگیری کودکان تک سرپرست | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 25 | |
| dc.citation.epage | 40 | |