• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر بخشی نقاشی درمانگری بر اضطراب و اختلال‌های یادگیری کودکان تک سرپرست

    (ندگان)پدیدآور
    ژیانی, مریماحمدی, مهرناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    767.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی نقاشی­درمانگری بر اضطراب و اختلال­های یادگیری کودکان تک­ سرپرست بود. روش کار: روش پژوهش طرح شبه آزمایشی پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری عبارت از دانش­آموزان دختر و پسر تک سرپرست پایه­های تحصیلی دوم تا پنجم دوره ابتدایی بودند. نمونه­های مورد مطالعه 30 دانش آموز دختر و پسر در دو گروه آزمایشی و گواه بودند که بر اساس جنس و پایه تحصیلی همتا شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه بازنگری شده مشکلات یادگیری کلرادو (ویلکات و دیگران، 2011)، و پروتکل نقاشی درمانگری (کیس، 2020) شامل 12 جلسه تمرین نقاشی­ و زبان آموزی که با توجه به تعطیلی مدرسه­ها در بحران کرونا به صورت آنلاین اجرا شد. یافته ­ها: تحلیل نتایج پیش­آزمون و پس­آزمون نشان دادند که نقاشی­ درمانگری بر کاهش اختلال اضطراب اجتماعی، خواندن، شناخت اجتماعی، ادراک فضایی، و ریاضی دانش­آموزان ­گروه آزمایشی موثر واقع شد. نتیجه­ گیری: نتایج آزمون پیگیری پس از 8 هفته پایداری تغییرهای مثبت را تایید کرد.  
    کلید واژگان
    نقاشی درمانگری
    اضطراب
    اختلال‌های یادگیری
    کودکان تک سرپرست
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2023-08-01
    1402-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
    استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6760-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1043024

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب