اثر بخشی نقاشی درمانگری بر اضطراب و اختلالهای یادگیری کودکان تک سرپرست
(ندگان)پدیدآور
ژیانی, مریماحمدی, مهرنازنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی نقاشیدرمانگری بر اضطراب و اختلالهای یادگیری کودکان تک سرپرست بود.
روش کار: روش پژوهش طرح شبه آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری عبارت از دانشآموزان دختر و پسر تک سرپرست پایههای تحصیلی دوم تا پنجم دوره ابتدایی بودند. نمونههای مورد مطالعه 30 دانش آموز دختر و پسر در دو گروه آزمایشی و گواه بودند که بر اساس جنس و پایه تحصیلی همتا شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه بازنگری شده مشکلات یادگیری کلرادو (ویلکات و دیگران، 2011)، و پروتکل نقاشی درمانگری (کیس، 2020) شامل 12 جلسه تمرین نقاشی و زبان آموزی که با توجه به تعطیلی مدرسهها در بحران کرونا به صورت آنلاین اجرا شد.
یافته ها: تحلیل نتایج پیشآزمون و پسآزمون نشان دادند که نقاشی درمانگری بر کاهش اختلال اضطراب اجتماعی، خواندن، شناخت اجتماعی، ادراک فضایی، و ریاضی دانشآموزان گروه آزمایشی موثر واقع شد.
نتیجه گیری: نتایج آزمون پیگیری پس از 8 هفته پایداری تغییرهای مثبت را تایید کرد.
کلید واژگان
نقاشی درمانگریاضطراب
اختلالهای یادگیری
کودکان تک سرپرست
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2023-08-011402-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




