نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباقری شیخانگفشه, فرزینfa_IR
dc.contributor.authorفتحی آشتیانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorحمیده مقدم, عارفهfa_IR
dc.contributor.authorشریفی پور چوکامی, زینبfa_IR
dc.contributor.authorتاج بخش, خزرfa_IR
dc.date.accessioned1402-08-19T20:22:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-11-10T20:22:48Z
dc.date.available1402-08-19T20:22:43Zfa_IR
dc.date.available2023-11-10T20:22:48Z
dc.date.issued2023-08-01en_US
dc.date.issued1402-05-10fa_IR
dc.identifier.citationباقری شیخانگفشه, فرزین, فتحی آشتیانی, علی, حمیده مقدم, عارفه, شریفی پور چوکامی, زینب, تاج بخش, خزر. (1402). مقایسه پریشانی روان‌شناختی و سبک‌های مقابله‌ای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان: یک مطالعه توصیفی. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 12-24.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7203-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1043023
dc.description.abstractزمینه و هدف: در طول همه­گیری کرونا ویروس 2019، مردم با سطوح متفاوتی از اضطراب مرتبط با کووید-19 روبرو می­شوند. بسیاری از آن­ها نیز دارای تنش و افسردگی بالایی هستند که ممکن است به سمت سبک­های مقابله­ای ناکارآمد سوق داده شوند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، مقایسه پریشانی روان­شناختی و سبک­های مقابله­ای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسه­ای است. مطالعه حاضر بر روی 200 دانشجوی دانشگاه تهران در سال 1400-1399 که به صورت فراخوان اینترنتی انتخاب شده بودند، انجام شد. شرکت­کنندگان با استفاده از پرسشنامه اضطراب کووید-19، پریشانی روانشناختی و سبک­های مقابله­ با استرس مورد سنجش قرار گرفتند. سپس افرادی که نمره بالاتر از 28 کسب کردند به عنوان دانشجویان دارای اضطراب کووید-19 طبقه­بندی شدند. تحلیل داده­ها نیز با بهره­گیری از روش تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره توسط نرم­افزار SPSS نسخه 24، انجام شد. یافته­ ها: نتایج پژوهش حاضر تفاوت معناداری بین گروه­ها در استرس، اضطراب، افسردگی و سبک­های مقابله­ای مسئله­مدار، هیجان­مدار و اجتنابی نشان داد (001/0>P). براساس نتایج به­دست آمده از این پژوهش، دانشجویان دارای سطوح بالای اضطراب کووید-19 در مقایسه با گروه مقابل از پریشانی روان­شناختی، سبک­های مقابله­ای هیجان­مدار و اجتنابی برخوردار بودند. نتیجه ­گیری: از آنجایی که یکی از دلایل اصلی تشدید بیماری کاهش سلامت روانی افراد است، اهمیت دادن به متغیرهای تاثیرگذار در روند درمان بیماری­های همه­گیر از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به نقش چشمگیر پریشانی روانشناختی و سبک­های مقابله­ای در افزایش اضطراب کووید-19، لازم است در کنار درمان­های پزشکی به ارتقای سلامت روان­شناختی دانشجویان توجه ویژه­ای شود.fa_IR
dc.format.extent781
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectپریشانی روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectسبک‌های مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectاضطراب کووید-19fa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه پریشانی روان‌شناختی و سبک‌های مقابله‌ای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان: یک مطالعه توصیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue5
dc.citation.spage12
dc.citation.epage24


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد