• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه پریشانی روان‌شناختی و سبک‌های مقابله‌ای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان: یک مطالعه توصیفی

    (ندگان)پدیدآور
    باقری شیخانگفشه, فرزینفتحی آشتیانی, علیحمیده مقدم, عارفهشریفی پور چوکامی, زینبتاج بخش, خزر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    781.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: در طول همه­گیری کرونا ویروس 2019، مردم با سطوح متفاوتی از اضطراب مرتبط با کووید-19 روبرو می­شوند. بسیاری از آن­ها نیز دارای تنش و افسردگی بالایی هستند که ممکن است به سمت سبک­های مقابله­ای ناکارآمد سوق داده شوند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، مقایسه پریشانی روان­شناختی و سبک­های مقابله­ای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسه­ای است. مطالعه حاضر بر روی 200 دانشجوی دانشگاه تهران در سال 1400-1399 که به صورت فراخوان اینترنتی انتخاب شده بودند، انجام شد. شرکت­کنندگان با استفاده از پرسشنامه اضطراب کووید-19، پریشانی روانشناختی و سبک­های مقابله­ با استرس مورد سنجش قرار گرفتند. سپس افرادی که نمره بالاتر از 28 کسب کردند به عنوان دانشجویان دارای اضطراب کووید-19 طبقه­بندی شدند. تحلیل داده­ها نیز با بهره­گیری از روش تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره توسط نرم­افزار SPSS نسخه 24، انجام شد. یافته­ ها: نتایج پژوهش حاضر تفاوت معناداری بین گروه­ها در استرس، اضطراب، افسردگی و سبک­های مقابله­ای مسئله­مدار، هیجان­مدار و اجتنابی نشان داد (001/0>P). براساس نتایج به­دست آمده از این پژوهش، دانشجویان دارای سطوح بالای اضطراب کووید-19 در مقایسه با گروه مقابل از پریشانی روان­شناختی، سبک­های مقابله­ای هیجان­مدار و اجتنابی برخوردار بودند. نتیجه ­گیری: از آنجایی که یکی از دلایل اصلی تشدید بیماری کاهش سلامت روانی افراد است، اهمیت دادن به متغیرهای تاثیرگذار در روند درمان بیماری­های همه­گیر از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به نقش چشمگیر پریشانی روانشناختی و سبک­های مقابله­ای در افزایش اضطراب کووید-19، لازم است در کنار درمان­های پزشکی به ارتقای سلامت روان­شناختی دانشجویان توجه ویژه­ای شود.
    کلید واژگان
    پریشانی روان‌شناختی
    سبک‌های مقابله‌ای
    اضطراب کووید-19
    دانشجویان
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2023-08-01
    1402-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    کارشناسی روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7203-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1043023

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب