بررسی تأثیر الزامات سیاستگذاری داده باز بر هم افزایی نهادهای سیاستگذار در آموزش و پرورش ایران
(ندگان)پدیدآور
امیری فرح آبادی, جعفرابوالقاسمی, محمودنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
یافتههای پژوهشی بر کژکارکردی فرایند سیاستگذاری در آموزش و پرورش ایران دلالت دارند. سهمی از این ناکارآمدی به ناهمکنشی کارکردی و عدم انسجام نهادهای بخشی و فرابخشی سیاستگذار در این حوزه، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات نظاممند مربوط میشود. سیاستگذاری داده باز رویکردی جدید است که سعی در افزایش مشارکت افراد و نهادهای گوناگون در فرایند سیاستگذاری عمومی دارد. در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر سیاستگذاری داده باز بر همافزایی نهادهای سیاستگذار در آموزش و پرورش ایران بوده است. رویکرد روششناسی پژوهش از نوع ترکیبی (متوالی- اکتشافی) بوده است. در گام کیفی پژوهش بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر همافزایی نهادهای سیاستگذار، 13 نفر از خبرگان سیاستگذاری آموزش و پرورش ایران که تجاربی ارزشمند در حوزه وزارت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره داشتند، با روش نمونهگیری هدفمند/گلوله برفی انتخاب شدند. فرایند مصاحبه عمیق نیمهساختارمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. طی این مرحله 45 عامل در قالب چهار بعد محتوایی، فرایندی، ساختاری و ارتباطی شناسایی شدند. یافتههای بخش کمی نشان دادند که متغیر الزامات سیاستگذاری داده باز توان تبیین حدود 67 درصد از تغییرات واریانس متغیر همافزایی نهادهای سیاستگذار را در آموزش و پرورش داشته است. بیشترین تأثیر این الزامات نیز بر ابعاد فرایندی و ساختاری متغیر همافزایی با حدود 57 درصد بوده است.
کلید واژگان
سیاستگذاری آموزش و پرورش ایرانسیاستگذاری داده باز
هم افزایی نهادهای سیاستگذار آموزش و پرورش
تخصصي
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-09-011402-06-10




