• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 39, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 39, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان: مطالعه‌ای اسنادی

    (ندگان)پدیدآور
    کنعانی, مریمحسنی, رفیقمحمدی, مجید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    469.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اگرچه مبحث توسعۀ حرفه‌ای معلمان موضوعی جدید نیست و پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه متعدد و متنوع است، اما مطالعات کمتری در زمینه تدوین مدل توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان انجام گرفته و در میان مطالعات موجود، هیچ پژوهشی ابعاد و مؤلفه‌های توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان را به‌­صورت جامع مورد بررسی قرار نداده است. این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مدل توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان، به شیوۀ مروری (اسنادی) و مبتنی بر روش پتی­‌کرو و رابرتز (2006) انجام گرفته است. پس از تنظیم سؤالات پژوهش، به­‌منظور شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها، اصطلاحات جستجو مشخص و پایگاههای مناسب برای دریافت منابع مربوط تعیین شدند. در مجموع بیست مقالۀ مرتبط به حوزۀ توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم مورد بررسی قرار گرفت. ابعاد مدل توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان در چهار بعد فردی، تیمی، آموزشی و سازمانی تدوین شد. این مدل در بعد آموزشی با پنج مؤلفه‌ (همکاری، ﺗﺄﻣﻞ انتقادی، رویکرد آموزشی، دانش آموزشی و هویت معلمی)، در بعد فردی با شش مؤلفه‌ (نگرش مثبت، انگیزه قوی، تعهد، خودکارآمدی، دسترسی‌پذیری و اعتماد به‌نفس)، در بعد تیمی با پنج مؤلفه‌ (وضوح اهداف، تعامل تیمی، ترکیب تیم، رهبری تیم و گروههای کاری کوچک) و در بعد سازمانی با پنج مؤلفه‌ (حمایت سازمانی، تشویقات، پژوهش- محوری، امور مالی و منابع و همکاری اداری) تدوین شده است. مدل پیشنهادی توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر تیم معلمان می‌تواند مدلی مناسب برای توسعۀ حرفه‌ای و ارتقای یادگیری معلمان و در نهایت بهبود کیفیت آموزش باشد.
    کلید واژگان
    توسعۀ حرفه‌ای
    یادگیری حرفه‌ای
    اجتماع یادگیری حرفه‌ای
    یادگیری تیمی
    تخصصي

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-09-01
    1402-06-10
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    1017-4133
    URI
    http://qjoe.ir/article-1-2189-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1039162

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب