نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمسیبی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorقدیریان, فرنازfa_IR
dc.contributor.authorسهرابی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorآمویی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1402-08-19T17:38:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-11-10T17:38:41Z
dc.date.available1402-08-19T17:38:40Zfa_IR
dc.date.available2023-11-10T17:38:41Z
dc.date.issued2023-10-01en_US
dc.date.issued1402-07-09fa_IR
dc.identifier.citationمسیبی, زهرا, قدیریان, فرناز, سهرابی, مریم, آمویی, مریم. (1402). مقایسه اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی حرکتی (DCD). مجله مطالعات علوم پزشکی, 34(7), 361-372.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-5977-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1038526
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: اختلال هماهنگی حرکتی یک اختلال عصبی مزمن است که از کودکی شروع می‌شود و در آن، پیام‌های مغزی به‌طور دقیق به بدن منتقل نمی‌شوند و برنامه‌ریزی حرکات و هماهنگی  تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این اختلالات باعث مشکلاتی می‌شوند که هم‌زمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تأثیر منفی می‌گذارد و نه تنها سبب ناکارآمدی بیماران می‌شوند، بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. لذا این پژوهش باهدف، مقایسه اثربخشی مقایسه اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی حرکتی (DCD) انجام شد. مواد و روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی حرکتی در مراکز توان‌بخشی روزانه بهزیستی اصفهان بودند که در 6 ماه دوم سال 1401 به مراکز توان‌بخشی مراجعه و تشکیل پرونده دادند و از این تعداد، 3 گروه 12 نفری به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های گراس و مدل لینهان) و یک گروه کنترل تقسیم شدند و به پرسشنامه افسردگی،‌ اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) در دو مرحله پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش تحت آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان به‌صورت گروهی (در قالب آموزش و مهارت)، به مدت 2 ماه هفته‌ای 1 جلسه 60 دقیقه‌ای قرار گرفتند، اما در این مدت به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره دوسویه و سطح معنی‌داری 05/0< p و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 مورد تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج بررسی نشان داد، آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان بر افسردگی، اضطراب و استرس با سطح معناداری کمتر از ۱ درصد مؤثر است (۰۱/۰ P≤). تفاوت معناداری بین دو شیوه‌ی درمان آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان بر سلامت روانی مادران کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی حرکتی وجود نداشت، ولی در مقایسه با گروه کنترل اثربخش بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان با توجه به ماهیت آموزش مهارت‌ها بر سلامت روان مادران مؤثر بوده است.fa_IR
dc.format.extent571
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال هماهنگی حرکتیfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectمدل گراسfa_IR
dc.subjectمدل لینهانfa_IR
dc.subjectسلامت روانfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی حرکتی (DCD)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentدکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue7
dc.citation.spage361
dc.citation.epage372
nlai.contributor.orcid0009-0005-8656-0977
nlai.contributor.orcid0009-0000-4320-3770


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد