• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 34, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 34, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی حرکتی (DCD)

    (ندگان)پدیدآور
    مسیبی, زهراقدیریان, فرنازسهرابی, مریمآمویی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    571.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: اختلال هماهنگی حرکتی یک اختلال عصبی مزمن است که از کودکی شروع می‌شود و در آن، پیام‌های مغزی به‌طور دقیق به بدن منتقل نمی‌شوند و برنامه‌ریزی حرکات و هماهنگی  تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این اختلالات باعث مشکلاتی می‌شوند که هم‌زمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تأثیر منفی می‌گذارد و نه تنها سبب ناکارآمدی بیماران می‌شوند، بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. لذا این پژوهش باهدف، مقایسه اثربخشی مقایسه اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی حرکتی (DCD) انجام شد. مواد و روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی حرکتی در مراکز توان‌بخشی روزانه بهزیستی اصفهان بودند که در 6 ماه دوم سال 1401 به مراکز توان‌بخشی مراجعه و تشکیل پرونده دادند و از این تعداد، 3 گروه 12 نفری به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های گراس و مدل لینهان) و یک گروه کنترل تقسیم شدند و به پرسشنامه افسردگی،‌ اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) در دو مرحله پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش تحت آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان به‌صورت گروهی (در قالب آموزش و مهارت)، به مدت 2 ماه هفته‌ای 1 جلسه 60 دقیقه‌ای قرار گرفتند، اما در این مدت به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره دوسویه و سطح معنی‌داری 05/0
    کلید واژگان
    اختلال هماهنگی حرکتی
    تنظیم هیجان
    مدل گراس
    مدل لینهان
    سلامت روان
    روانشناسی

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2023-10-01
    1402-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران
    دکتری تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
    دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران
    دکتری تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران

    شاپا
    2717-008X
    URI
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5977-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1038526

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب