نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپولادیان, مریمfa_IR
dc.contributor.authorآیتی زاده تفتی, فرحنازfa_IR
dc.contributor.authorصمدی, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-14T12:12:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-09-05T12:12:49Z
dc.date.available1402-06-14T12:12:46Zfa_IR
dc.date.available2023-09-05T12:12:49Z
dc.date.issued2023-08-01en_US
dc.date.issued1402-05-10fa_IR
dc.identifier.citationپولادیان, مریم, آیتی زاده تفتی, فرحناز, صمدی, حسین. (1402). مقایسه تأثیر تمرینات ذهن‌آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ بر تعادل و توجه مداوم زنان سالمند. مجله مطالعات علوم پزشکی, 34(5), 278-289.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-6004-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1035641
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به نیازهای حرکتی و شناختی آن‌ها، یک ضرورت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ بر تعادل و توجه مداوم زنان سالمند بود. مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را سالمندان شهر یزد و نمونه آماری تحقیق حاضر را تعداد 45 زن سالمند با دامنه سنی 60-75 سال به‌صورت هدفمند و در دسترس تشکیل دادند که به‌صورت تصادفی در سه گروه ذهن‌آگاهی (15 نفر)، گروه تصویرسازی ذهنی پتلپ (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا از هر سه گروه پیش‌آزمون به عمل آمد. سپس گروه‌های تجربی مطابق با پروتکل به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه به تمرین پرداختند. در پایان تمرینات از هر سه گروه پس‌آزمون گرفته شد. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که بین گروه ذهن‌آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ در تعادل ایستا اختلاف معنی‌داری وجود ندارد (000/1= P)، اما بین گروه کنترل با ذهن آگاهی (001/0 = P) و گروه کنترل با تصویرسازی پتلپ (001/0 = P) اختلاف معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین گروه ذهن‌آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ (001/0= P)، گروه کنترل با ذهن آگاهی (03/0= P)، و گروه کنترل با تصویرسازی پتلپ در تعادل پویا (001/0 = P) اختلاف معنی‌داری وجود دارد. همچنین در پاسخ صحیح بین گروه ذهن‌آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ اختلاف معنی‌داری وجود ندارد (000/1= P)، اما بین گروه کنترل با ذهن آگاهی (001/0= P) و گروه کنترل با تصویرسازی پتلپ (001/0 = P) اختلاف معنی‌داری وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: به‌طورکلی نتایج این تحقیق نشان داد که مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ بر کارکردهای حرکتی زنان سالمند تأثیر معنی‌داری دارد. همچنین گروه‌های تجربی نسبت به گروه کنترل بهبود معنی‌داری را در فاکتورهای تعادل ایستا، پویا توجه مداوم داشته‌اند. با توجه به نتایج پژوهش به مربیان و متصدیان امورات سالمندی پیشنهاد می‌شود از تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی جهت بهبود تعادل و توجه در سالمندی استفاده کنند.fa_IR
dc.format.extent659
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectتصویرسازی ذهنی پتلپfa_IR
dc.subjectتعادلfa_IR
dc.subjectتوجه مداومfa_IR
dc.subjectزنان سالمندfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleمقایسه تأثیر تمرینات ذهن‌آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ بر تعادل و توجه مداوم زنان سالمندfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار علوم ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار علوم ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue5
dc.citation.spage278
dc.citation.epage289
nlai.contributor.orcid0009-0009-8018-6776


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد