مقایسه تأثیر تمرینات ذهنآگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ بر تعادل و توجه مداوم زنان سالمند
(ندگان)پدیدآور
پولادیان, مریمآیتی زاده تفتی, فرحنازصمدی, حسیننوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به نیازهای حرکتی و شناختی آنها، یک ضرورت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ بر تعادل و توجه مداوم زنان سالمند بود.
مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را سالمندان شهر یزد و نمونه آماری تحقیق حاضر را تعداد 45 زن سالمند با دامنه سنی 60-75 سال بهصورت هدفمند و در دسترس تشکیل دادند که بهصورت تصادفی در سه گروه ذهنآگاهی (15 نفر)، گروه تصویرسازی ذهنی پتلپ (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا از هر سه گروه پیشآزمون به عمل آمد. سپس گروههای تجربی مطابق با پروتکل به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه به تمرین پرداختند. در پایان تمرینات از هر سه گروه پسآزمون گرفته شد.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که بین گروه ذهنآگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ در تعادل ایستا اختلاف معنیداری وجود ندارد (000/1= P)، اما بین گروه کنترل با ذهن آگاهی (001/0 = P) و گروه کنترل با تصویرسازی پتلپ (001/0 = P) اختلاف معنیداری وجود دارد. همچنین بین گروه ذهنآگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ (001/0= P)، گروه کنترل با ذهن آگاهی (03/0= P)، و گروه کنترل با تصویرسازی پتلپ در تعادل پویا (001/0 = P) اختلاف معنیداری وجود دارد. همچنین در پاسخ صحیح بین گروه ذهنآگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ اختلاف معنیداری وجود ندارد (000/1= P)، اما بین گروه کنترل با ذهن آگاهی (001/0= P) و گروه کنترل با تصویرسازی پتلپ (001/0 = P) اختلاف معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج این تحقیق نشان داد که مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ بر کارکردهای حرکتی زنان سالمند تأثیر معنیداری دارد. همچنین گروههای تجربی نسبت به گروه کنترل بهبود معنیداری را در فاکتورهای تعادل ایستا، پویا توجه مداوم داشتهاند. با توجه به نتایج پژوهش به مربیان و متصدیان امورات سالمندی پیشنهاد میشود از تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی جهت بهبود تعادل و توجه در سالمندی استفاده کنند.
کلید واژگان
ذهن آگاهیتصویرسازی ذهنی پتلپ
تعادل
توجه مداوم
زنان سالمند
عمومى
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2023-08-011402-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایراناستادیار علوم ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران (نویسنده مسئول)
استادیار علوم ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.




