تأثیر کار پوشه الکترونیکی بر تفکر و سلامت روانی دستیاران دانشگاههای علوم پزشکی
(ندگان)پدیدآور
تاشی شمس آبادی, مریمتقوایی یزدی, مریمنیاز آذری, کیومرثنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: کارپوشهها عامل کلیدی و مهمی در یادگیری هستند و با توجه به اهمیت نقش پوشه کار الکترونیکی و منش تفکر دانشجویان، لازم است که عوامل موثر بر آن شناسایی شوند. لذا، هدف پژوهش تاثیرکار پوشه الکترونیکی بر منشهای تفکر و سلامت روانی در دانشگاه علوم پزشکی بود.
روش کار: این مطالعه با رویکرد کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل 18 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود که از بین آن ها 13 نفر انتخاب شدند و تعداد 1665 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وارد مطالعه شدند. بخش کمی که از بین آن ها 312 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسش نامه محقق ساخته پورتفولیو الکترونیکی با 47 سوال و گرایش های تفکر با 50 سوال استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری با استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که کارپوشه الکترونیکی دارای 6 بعد است که از بین آن ها مهارت دارای بالاترین ضریب استاندارد و نگرش دارای بالاترین درجه همبستگی است. همچنین نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که تاثیر کارپوشه الکترونیکی بر منش های تفکر و و سلامت روانی معنیدار شده است.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که کارپوشه الکترونیکی بر منش تفکر و و سلامت روانی اثرگذار است. لذا، تهیه و طراحی برنامه درسی شهروند جهانی در مقاطع تحصیلی، به ویژه آموزش عالی ضرورت مییابد.
کلید واژگان
کارپوشهسلامت روانی
تفکر
دستیاران پزشکی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایراندانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




