| dc.contributor.author | صفری پور, محمدامین | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرهنگی, عبدالحسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | جراره, جمشید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-06-13T19:04:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-09-04T19:04:26Z | |
| dc.date.available | 1402-06-13T19:04:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-09-04T19:04:26Z | |
| dc.date.issued | 2023-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صفری پور, محمدامین, فرهنگی, عبدالحسن, جراره, جمشید. (1401). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانشآموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی, 30(1), 234-243. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8015-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1033206 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: وجود داشتن ترس از ارزیابی منفی در این گروه سنی دانش آموزان منجر به افت تحصیلی میگردد. لذا هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان کارایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش نیمهآزمایشی طرح پیش آزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر فسا در سال تحصیلی 1401 -1400 تشکیل داد. از اینرواز بین افراد واجد شرایط 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). برای گروه اول مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد و برای گروه دوم واقعیت درمانی اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع درمانی را دریافت نکردند. دادههای پژوهش با کمک نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی لری(1983)، جمعآوری؛ و با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی به طور معنیداری ترس از ارزیابی منفی را در مراحل پسآزمون بهبود بخشیدهاند (01/0>p)؛ هر چند در پسآزمون بین دو گروه آزمایش، تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که این درمانها نقش بسزایی در بهبود ترس از ارزیابی منفی، دانشآموزان دارند لذا با شناسایی و معرفی دانش آموزان به مراکز درمانی و دریافت پروتکلهای روان درمانی میتوان سطح سلامت روانی آنها را بهبود بخشید.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 1177 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد | fa_IR |
| dc.subject | واقعیت درمانی | fa_IR |
| dc.subject | ترس از ارزیابی منفی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانشآموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 234 | |
| dc.citation.epage | 243 | |