نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصفری پور, محمدامینfa_IR
dc.contributor.authorفرهنگی, عبدالحسنfa_IR
dc.contributor.authorجراره, جمشیدfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-13T19:04:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-09-04T19:04:26Z
dc.date.available1402-06-13T19:04:18Zfa_IR
dc.date.available2023-09-04T19:04:26Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationصفری پور, محمدامین, فرهنگی, عبدالحسن, جراره, جمشید. (1401). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانش‌آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی, 30(1), 234-243.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8015-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1033206
dc.description.abstractزمینه و هدف: وجود داشتن ترس از ارزیابی منفی در این گروه سنی دانش آموزان منجر به افت تحصیلی می­گردد. لذا هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان کارایی درمان­ مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی در دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش کار: روش پژوهش نیمه­آزمایشی طرح پیش ­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر فسا در سال تحصیلی 1401 -1400 تشکیل داد. از این­رواز بین افراد واجد شرایط 45  نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). برای گروه اول مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد و برای گروه دوم واقعیت درمانی اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع درمانی را دریافت نکردند. داده­های پژوهش با کمک نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی لری(1983)، جمع­آوری؛ و با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته­های تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان­ مبتنی بر پذیرش و تعهد  و واقعیت درمانی به طور معنی­داری ترس از ارزیابی منفی را در مراحل پس­آزمون بهبود بخشیده­اند (01/0>p)؛ هر چند در پس­آزمون بین دو گروه آزمایش، تفاوت معنی­داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­ها می­توان نتیجه­گیری کرد که این درمان­ها نقش بسزایی در بهبود ترس از ارزیابی منفی، دانش­آموزان دارند لذا با شناسایی و معرفی دانش آموزان به مراکز درمانی و دریافت پروتکل‌های روان درمانی می‌توان سطح سلامت روانی آنها را بهبود بخشید.  fa_IR
dc.format.extent1177
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدرمان‌ مبتنی بر پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectواقعیت درمانیfa_IR
dc.subjectترس از ارزیابی منفیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانش‌آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue1
dc.citation.spage234
dc.citation.epage243


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد