مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانشآموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه
(ندگان)پدیدآور
صفری پور, محمدامینفرهنگی, عبدالحسنجراره, جمشیدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: وجود داشتن ترس از ارزیابی منفی در این گروه سنی دانش آموزان منجر به افت تحصیلی میگردد. لذا هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان کارایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش نیمهآزمایشی طرح پیش آزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر فسا در سال تحصیلی 1401 -1400 تشکیل داد. از اینرواز بین افراد واجد شرایط 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). برای گروه اول مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد و برای گروه دوم واقعیت درمانی اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع درمانی را دریافت نکردند. دادههای پژوهش با کمک نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی لری(1983)، جمعآوری؛ و با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی به طور معنیداری ترس از ارزیابی منفی را در مراحل پسآزمون بهبود بخشیدهاند (01/0>p)؛ هر چند در پسآزمون بین دو گروه آزمایش، تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که این درمانها نقش بسزایی در بهبود ترس از ارزیابی منفی، دانشآموزان دارند لذا با شناسایی و معرفی دانش آموزان به مراکز درمانی و دریافت پروتکلهای روان درمانی میتوان سطح سلامت روانی آنها را بهبود بخشید.
کلید واژگان
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهدواقعیت درمانی
ترس از ارزیابی منفی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




