• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی خودکارآمدی ریاضی با خودتنظیمی در دانش‎آموزان شهر ساوه

    (ندگان)پدیدآور
    نعیمی, سارامینایی, اصغرنیوشا, بهشته
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: راهبردهای یادگیری و خودتنظیمی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری است. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی خودکارآمدی ریاضی بر اساس فرایندهای خودتنظیمی و تعیین روایی همگرای پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با مقیاس منبع خودکارآمدی ریاضی بود. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی مقطعی و همبستگی است. برای این منظور پس از ترجمه و آماده‌سازی پرسشنامه‎های مذکور و ارسال آن با ایمیل به 1480 دانش‎آموز یا والدین آن­ها، تعداد 610 دانش‎آموز در این پژوهش شرکت کردند. پس از تکمیل پرسشنامه‎های  مقیاس منابع خودکارآمدی ریاضی (آشر و پاخارس، 2008) و پرسشنامه خودتنظیمی کلری، 2006) داده­ها با استفاده از روش­های همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که خودتنظیمی پیش­بینی­کننده خودکارآمدی ریاضی دانش‎آموزان بود (05/0=p ,76/0=β). همچنین پرسشنامه خودتنظیمی با پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی روایی همگرایی به میزان 874/0 داشت. نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت راهبردهای خودتنظیمی پیش­بینی­کننده خودکارآمدی ریاضی دانش‎آموزان است؛ همچنین پرسشنامه خودتنظیمی (فرم دانش‎آموز) از روایی همگرای بالایی با مقیاس منابع خودکارآمدی ریاضی دارد و می‌توان از این پرسشنامه در فعالیت‌های پژوهشی استفاده نمود
    کلید واژگان
    خودتنظیمی
    روایی همگرایی
    خودکارآمدی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-04-01
    1402-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران
    دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8132-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1033182

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب