نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزائی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorبقولی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorجاویدی, حجت‌الهfa_IR
dc.contributor.authorبرزگر, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-13T19:01:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-09-04T19:02:06Z
dc.date.available1402-06-13T19:01:57Zfa_IR
dc.date.available2023-09-04T19:02:06Z
dc.date.issued2023-05-01en_US
dc.date.issued1402-02-11fa_IR
dc.identifier.citationمیرزائی, لیلا, بقولی, حسین, جاویدی, حجت‌اله, برزگر, مجید. (1402). مقایسه اثربخشی درمان شناختی -رفتاری و درمان ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله علوم پزشکی رازی, 30(3), 157-0.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7545-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1033164
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی می­تواند همراه با اختلالات دیگری مانند افسردگی اختلال اضطراب فراگیر و ترس­های خاص باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر مقایسه تاثیر درمان شناختی رفتاری و درمان ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش­ شناسی: برای انجام تحقیق نیمه آزمایشی حاضر که با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون انجام شد از بین مراجعه کنندگانی که در سال 1398 با شکایت از اختلال اضطراب اجتماعی به کلینیک­های روانشناختی شهر شیراز مراجعه کرده بودند. 45 نفر بعد از سنجش با مقیاس اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) بر اساس نمره خط برش به عنوان نمونه انتخاب شده و بطور تصادفی به 3 گروه درمان شناختی -رفتاری، درمان ذهن‌آگاهی و کنترل تقسیم شدند. سپس برای اجرای مداخلات از پروتکل شناختی_رفتاری (هافمن و اوتو، 2008) و پروتکل پذیرش و ذهن‌آگاهی (فلمینگ و کوکووسکی، 2007) استفاده شد. همچنین داده­ها از طریق مقیاس نشخوار فکری (نولن هوکسما و مارو، 1991) و خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) جمع آوری شدند. داده­ها نیز با آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد گروه­های مداخله درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی نسبت به گروه کنترل باعث کاهش معنادار نشخوار فکری منفی و افزایش خودکارآمدی اجتماعی شده اند؛ ولی تفاوت معناداری بین گروه های مداخله دیده نشد. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج توصیه می­شود افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از دو نوع مداخله استفاده کنند.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدرمان شناختی رفتاریfa_IR
dc.subjectدرمان ذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectنشخوار فکری منفیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدی اجتماعیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی درمان شناختی -رفتاری و درمان ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue3
dc.citation.spage157
dc.citation.epage0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد