مقایسه اثربخشی درمان شناختی -رفتاری و درمان ذهنآگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
میرزائی, لیلابقولی, حسینجاویدی, حجتالهبرزگر, مجید
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی میتواند همراه با اختلالات دیگری مانند افسردگی اختلال اضطراب فراگیر و ترسهای خاص باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر مقایسه تاثیر درمان شناختی رفتاری و درمان ذهنآگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود.
روش شناسی: برای انجام تحقیق نیمه آزمایشی حاضر که با طرح پیشآزمون، پسآزمون انجام شد از بین مراجعه کنندگانی که در سال 1398 با شکایت از اختلال اضطراب اجتماعی به کلینیکهای روانشناختی شهر شیراز مراجعه کرده بودند. 45 نفر بعد از سنجش با مقیاس اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) بر اساس نمره خط برش به عنوان نمونه انتخاب شده و بطور تصادفی به 3 گروه درمان شناختی -رفتاری، درمان ذهنآگاهی و کنترل تقسیم شدند. سپس برای اجرای مداخلات از پروتکل شناختی_رفتاری (هافمن و اوتو، 2008) و پروتکل پذیرش و ذهنآگاهی (فلمینگ و کوکووسکی، 2007) استفاده شد. همچنین دادهها از طریق مقیاس نشخوار فکری (نولن هوکسما و مارو، 1991) و خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) جمع آوری شدند. دادهها نیز با آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد گروههای مداخله درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنآگاهی نسبت به گروه کنترل باعث کاهش معنادار نشخوار فکری منفی و افزایش خودکارآمدی اجتماعی شده اند؛ ولی تفاوت معناداری بین گروه های مداخله دیده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج توصیه میشود افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از دو نوع مداخله استفاده کنند.
کلید واژگان
درمان شناختی رفتاریدرمان ذهنآگاهی
نشخوار فکری منفی
خودکارآمدی اجتماعی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2023-05-011402-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانگروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



