نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجمی, سجادfa_IR
dc.contributor.authorخضرزاده, حامدfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-09T16:48:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-08-31T16:48:44Z
dc.date.available1402-06-09T16:48:40Zfa_IR
dc.date.available2023-08-31T16:48:44Z
dc.date.issued2023-05-01en_US
dc.date.issued1402-02-11fa_IR
dc.identifier.citationجمی, سجاد, خضرزاده, حامد. (1402). مطالعه ی آزمایشگاهی و عددی عرشه های هیبریدی فولاد-FRP تحت بارهای خمشی. مهندسی عمران مدرس, 23(2), 73-89. doi: 10.22034/23.2.5fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/23.2.5
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-59726-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1028149
dc.description.abstractدر طی چند دهه­ی گذشته استفاده از مصالح نوین افزایش قابل توجهی در ساخت و ساز بسیاری از سازه­ها داشته­اند. در این پژوهش یک عرشه نوین ساختمانی ارائه شده و بصورت آزمایشگاهی و عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در تمامی عرشه­ها از چسب وینیل استر برای اتصال پروفیلهای GFRP به یکدیگر استفاده شده است. در عرشه­های هیبریدی مقاطع سرد نورد توسط چسب به مقاطع GFRP و توسط تسمه­های فولادی به یکدیگر متصل شده­اند. برای تعیین مشخصات مکانیکی مصالح از آزمایش­های خمش سه نقطه­ایی، فشاری و کششی برای مصالح GFRP، آزمایش کشش برای ورق فولاد، و آزمایش کشش و برش برای چسب اپوکسی استفاده شده است. پس از انجام آزمایش­های تعیین مقاومت مصالح، ظرفیت خمشی چهار نمونه عرشه مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای اصلی آزمایش­ عرشه ­ها شامل طول عرشه، اثر مقطع سرد نورد و تعداد مقطع­های GFRP بوده است. با بررسی نتایج آزمایشگاهی مشخص گردید که شکست ترد بین مقطع­های GFRP در ناحیه چسب (برای عرشه­ های فاقد مقطع فولادی) رخ داده است، خرابی­های موضعی قابل توجه بوده و جدایش بین لایه­ایی نیز در مقطع­های GFRP در بار نهایی مشاهده شده است. افزودن مقطع سرد نورد شده اثرات چشمگیری در بهبود ظرفیت خمشی و سختی عرشه­های کامپوزیت داشته­اند و باعث جلوگیری از جدایش در لایه­های چسب شده که در نتیجه باعث یکپارچگی عملکرد عرشه شده است. علاوه بر این افزایش شکل پذیری باعث بهبود قابلیت اعتماد عرشه­های هیبرید در مقایسه با عرشه های ساخته شده از FRP شده است. همانگونه که اشاره شد ظرفیت باربری عرشه ­ها نیز به میزان مناسبی افزایش یافته است. پس از انجام آزمایش­های ذکر شده، عرشه ­های آزمایش شده با استفاده از شبیه سازی اجزاءمحدود در نرم افزار آباکوس مدلسازی شده ­اند و نتایج بدست آمده از مدلسازی و آزمایش­های انجام شده با یکدیگر مطابقت مناسبی دارند. همچنین خرابی­های مشاهده شده در آزمایش­های انجام شده مشابه با خرابی­های پیشبینی شده در مدلسازی بوده است. پس از صحت سنجی نتایج آزمایشگاهی و عددی مطالعه پارامتریک در جهت پیش بینی تاثیر پارامترهای مختلف بر روی رفتار عرشه­ ها صورت پذیرفته است.fa_IR
dc.format.extent788
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/23.2.5
dc.subjectکامپوزیت‌های FRPfa_IR
dc.subjectمطالعه آزمایشگاهیfa_IR
dc.subjectروش اجزاءمحدودfa_IR
dc.subjectتحلیل غیرخطی.fa_IR
dc.subjectسازه های کامپوزیتیfa_IR
dc.subjectعرشه های کامپوزیتی هیبریدfa_IR
dc.titleمطالعه ی آزمایشگاهی و عددی عرشه های هیبریدی فولاد-FRP تحت بارهای خمشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue2
dc.citation.spage73
dc.citation.epage89
nlai.contributor.orcid0000-0002-7248-2083


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد