• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 23, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 23, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه ی آزمایشگاهی و عددی عرشه های هیبریدی فولاد-FRP تحت بارهای خمشی

    (ندگان)پدیدآور
    جمی, سجادخضرزاده, حامد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    788.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در طی چند دهه­ی گذشته استفاده از مصالح نوین افزایش قابل توجهی در ساخت و ساز بسیاری از سازه­ها داشته­اند. در این پژوهش یک عرشه نوین ساختمانی ارائه شده و بصورت آزمایشگاهی و عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در تمامی عرشه­ها از چسب وینیل استر برای اتصال پروفیلهای GFRP به یکدیگر استفاده شده است. در عرشه­های هیبریدی مقاطع سرد نورد توسط چسب به مقاطع GFRP و توسط تسمه­های فولادی به یکدیگر متصل شده­اند. برای تعیین مشخصات مکانیکی مصالح از آزمایش­های خمش سه نقطه­ایی، فشاری و کششی برای مصالح GFRP، آزمایش کشش برای ورق فولاد، و آزمایش کشش و برش برای چسب اپوکسی استفاده شده است. پس از انجام آزمایش­های تعیین مقاومت مصالح، ظرفیت خمشی چهار نمونه عرشه مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای اصلی آزمایش­ عرشه ­ها شامل طول عرشه، اثر مقطع سرد نورد و تعداد مقطع­های GFRP بوده است. با بررسی نتایج آزمایشگاهی مشخص گردید که شکست ترد بین مقطع­های GFRP در ناحیه چسب (برای عرشه­ های فاقد مقطع فولادی) رخ داده است، خرابی­های موضعی قابل توجه بوده و جدایش بین لایه­ایی نیز در مقطع­های GFRP در بار نهایی مشاهده شده است. افزودن مقطع سرد نورد شده اثرات چشمگیری در بهبود ظرفیت خمشی و سختی عرشه­های کامپوزیت داشته­اند و باعث جلوگیری از جدایش در لایه­های چسب شده که در نتیجه باعث یکپارچگی عملکرد عرشه شده است. علاوه بر این افزایش شکل پذیری باعث بهبود قابلیت اعتماد عرشه­های هیبرید در مقایسه با عرشه های ساخته شده از FRP شده است. همانگونه که اشاره شد ظرفیت باربری عرشه ­ها نیز به میزان مناسبی افزایش یافته است. پس از انجام آزمایش­های ذکر شده، عرشه ­های آزمایش شده با استفاده از شبیه سازی اجزاءمحدود در نرم افزار آباکوس مدلسازی شده ­اند و نتایج بدست آمده از مدلسازی و آزمایش­های انجام شده با یکدیگر مطابقت مناسبی دارند. همچنین خرابی­های مشاهده شده در آزمایش­های انجام شده مشابه با خرابی­های پیشبینی شده در مدلسازی بوده است. پس از صحت سنجی نتایج آزمایشگاهی و عددی مطالعه پارامتریک در جهت پیش بینی تاثیر پارامترهای مختلف بر روی رفتار عرشه­ ها صورت پذیرفته است.
    کلید واژگان
    کامپوزیت‌های FRP
    مطالعه آزمایشگاهی
    روش اجزاءمحدود
    تحلیل غیرخطی.
    سازه های کامپوزیتی
    عرشه های کامپوزیتی هیبرید

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-05-01
    1402-02-11
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
    دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2476-6763
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/23.2.5
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-59726-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1028149

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب