| dc.contributor.author | رحیمی اصیل, مهوش | fa_IR |
| dc.contributor.author | زهراکار, کیانوش | fa_IR |
| dc.contributor.author | محسن زاده, فرشاد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-06-09T11:18:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-08-31T11:18:33Z | |
| dc.date.available | 1402-06-09T11:18:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-08-31T11:18:33Z | |
| dc.date.issued | 2022-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2022-05-12 | en_US |
| dc.date.submitted | 1401-02-22 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رحیمی اصیل, مهوش, زهراکار, کیانوش, محسن زاده, فرشاد. (1401). اثربخشی نظریه انتخاب بر خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دختر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 65(2)doi: 10.22038/mjms.2022.65519.3849 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4013 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.65519.3849 | |
| dc.identifier.uri | https://mjms.mums.ac.ir/article_20480.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027993 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی نظریه انتخاب بر خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دختر انجام شد. روش کار: در این پژوهش از روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و مرحلة پیگیری دو ماهه استفاده شد. جامعة آماری شامل دانشآموزان دختر پایهی نهم شهرستان کوهدشت در سال 1399 بود که نمونه مورد نظر از میان آنها با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب گردید و با انجام غربالگری و اجرای پرسشنامة خودکارآمدی شرر (1982) و اهمالکاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (1984) 30 نفر از دانشآموزان حائز شرایط انتخاب شده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس دانشآموزان گروه آزمایش 8 جلسه نظریه انتخاب دریافت نمودند و نتایج آنها از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که که میانگین نمرات پسآزمون و آزمون پیگیری خودکارآمدی در گروه آزمایش افزایش و کاهمال کاری تحصیلی افزایش پیدا کرد و نتایج تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که مداخله نظریه انتخاب بر افزایش خودکارآمدی و کاهش اهمال کاری تحصیلی دانشآموزان اثربخش است (001/p< ).نتیجهگیری: میتوان از مداخله نظریه انتخاب به منظور موفقیت و بهبود فرایند تحصیل دانشآموزان استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 717 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | medical journal of mashhad university of medical sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.65519.3849 | |
| dc.subject | نظریه انتخاب | fa_IR |
| dc.subject | واقعیت درمانی | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.subject | اهمالکاری تحصیلی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی نظریه انتخاب بر خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دختر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مشاوره و راهنمایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 65 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| nlai.contributor.orcid | 1111111111111111 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0000-0000-0000 | |