اثربخشی نظریه انتخاب بر خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
رحیمی اصیل, مهوشزهراکار, کیانوشمحسن زاده, فرشادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی نظریه انتخاب بر خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دختر انجام شد. روش کار: در این پژوهش از روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و مرحلة پیگیری دو ماهه استفاده شد. جامعة آماری شامل دانشآموزان دختر پایهی نهم شهرستان کوهدشت در سال 1399 بود که نمونه مورد نظر از میان آنها با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب گردید و با انجام غربالگری و اجرای پرسشنامة خودکارآمدی شرر (1982) و اهمالکاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (1984) 30 نفر از دانشآموزان حائز شرایط انتخاب شده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس دانشآموزان گروه آزمایش 8 جلسه نظریه انتخاب دریافت نمودند و نتایج آنها از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که که میانگین نمرات پسآزمون و آزمون پیگیری خودکارآمدی در گروه آزمایش افزایش و کاهمال کاری تحصیلی افزایش پیدا کرد و نتایج تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که مداخله نظریه انتخاب بر افزایش خودکارآمدی و کاهش اهمال کاری تحصیلی دانشآموزان اثربخش است (001/p
کلید واژگان
نظریه انتخابواقعیت درمانی
خودکارآمدی
اهمالکاری تحصیلی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-05-221401-03-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مشاوره و راهنمایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران




