• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 65, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 65, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی نظریه انتخاب بر خودکارآمدی و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر

    (ندگان)پدیدآور
    رحیمی اصیل, مهوشزهراکار, کیانوشمحسن زاده, فرشاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    717.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی نظریه انتخاب بر خودکارآمدی و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر انجام شد. روش کار: در این پژوهش از روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحلة پیگیری دو ماهه استفاده شد. جامعة آماری شامل دانش‌آموزان دختر پایه‌ی نهم شهرستان کوهدشت در سال 1399 بود که نمونه مورد نظر از میان آنها با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب گردید و با انجام غربالگری و اجرای پرسشنامة خودکارآمدی شرر (1982) و اهمال‌کاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (1984) 30 نفر از دانش‌آموزان حائز شرایط انتخاب شده و به‌طور تصادفی در گروه‌ آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس دانشآموزان گروه آزمایش 8 جلسه نظریه انتخاب دریافت نمودند و نتایج آنها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که که میانگین نمرات پس‌آزمون و آزمون پیگیری خودکارآمدی در گروه آزمایش افزایش و کاهمال کاری تحصیلی افزایش پیدا کرد و نتایج تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر نشان داد که مداخله نظریه انتخاب بر افزایش خودکارآمدی و کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش‌آموزان اثربخش است (001/p
    کلید واژگان
    نظریه انتخاب
    واقعیت درمانی
    خودکارآمدی
    اهمال‌کاری تحصیلی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-05-22
    1401-03-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مشاوره و راهنمایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
    استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.65519.3849
    https://mjms.mums.ac.ir/article_20480.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027993

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب