نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلطانی نژاد, اعظمfa_IR
dc.contributor.authorسالاری, نسیبهfa_IR
dc.contributor.authorدستیار, نداfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-09T01:34:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-08-31T01:34:31Z
dc.date.available1402-06-09T01:34:20Zfa_IR
dc.date.available2023-08-31T01:34:31Z
dc.date.issued2023-09-01en_US
dc.date.issued1402-06-10fa_IR
dc.identifier.citationسلطانی نژاد, اعظم, سالاری, نسیبه, دستیار, ندا. (1402). بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای به شیوه الگومداری بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 31(3), 175-184.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2523-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027710
dc.description.abstractسابقه و هدف: روش آموزش اخلاق حرفه ای می تواند تضمین کننده عملکرد اخلاقی پرستاران و ماماها باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش الگومدار اخلاق حرفه­ای بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری- مامایی بود. مواد و روش­ها: این مطالعه نیمه­تجربی تک گروهی قبل و بعد در دو گروه مجزا از دانشجویان پرستاری و مامایی به شیوه سرشماری و از طریق آموزش الگومدار اخلاق حرفه­ای طی 6 جلسه برای هر گروه 5 نفره و در بخش­های مختلف انجام شد. برای جمع­آوری داده، پرسشنامه عملکرد اخلاقی پرستاران و پرسشنامه میزان رعایت کدهای اخلاق حرفه­ای مامایی به صورت برخط، قبل و یک ماه پس از اتمام مداخله توزیع گردید. داده­ها با نرم­افزار SPSS ورژن 16 تحلیل شد. یافته­ها: در مجموع 59 دانشجو وارد مطالعه شد. بین نمره عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش الگومدار به عنوان مداخله، همبستگی مثبت و معناداری در گروه دانشجویان پرستاری (554/0 , r=  000/0p=) و همبستگی مثبت اما غیرمعنادار در گروه دانشجویان مامایی وجود داشت (324/0, r=  23/0p=). همبستگی ضعیف غیر معنادار بین  نمره پایان­ترم اخلاق با نمرات عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش، در هر دو گروه دانشجویان وجود داشت. دانشجویان پرستاری مذکر عملکرد اخلاقی بهتری بعد از مداخله داشتند و سن بر عملکرد اخلاقی تاثیری نداشت. نتیجه­گیری: میزان عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری پس از آموزش الگومدار افزایش معناداری داشت. توصیه می­شود اثر بخشی روش­های مختلف آموزشی بر تقویت عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectالگومداریfa_IR
dc.subjectاخلاق حرفه ایfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.subjectماماییfa_IR
dc.subjectآموزش در پرستاری و ماماییfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای به شیوه الگومداری بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی: یک مطالعه نیمه تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue3
dc.citation.spage175
dc.citation.epage184


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد