| dc.contributor.author | سلطانی نژاد, اعظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | سالاری, نسیبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | دستیار, ندا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-06-09T01:34:20Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-08-31T01:34:31Z | |
| dc.date.available | 1402-06-09T01:34:20Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-08-31T01:34:31Z | |
| dc.date.issued | 2023-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سلطانی نژاد, اعظم, سالاری, نسیبه, دستیار, ندا. (1402). بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای به شیوه الگومداری بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 31(3), 175-184. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2523-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027710 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: روش آموزش اخلاق حرفه ای می تواند تضمین کننده عملکرد اخلاقی پرستاران و ماماها باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش الگومدار اخلاق حرفهای بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری- مامایی بود.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی تک گروهی قبل و بعد در دو گروه مجزا از دانشجویان پرستاری و مامایی به شیوه سرشماری و از طریق آموزش الگومدار اخلاق حرفهای طی 6 جلسه برای هر گروه 5 نفره و در بخشهای مختلف انجام شد. برای جمعآوری داده، پرسشنامه عملکرد اخلاقی پرستاران و پرسشنامه میزان رعایت کدهای اخلاق حرفهای مامایی به صورت برخط، قبل و یک ماه پس از اتمام مداخله توزیع گردید. دادهها با نرمافزار SPSS ورژن 16 تحلیل شد.
یافتهها: در مجموع 59 دانشجو وارد مطالعه شد. بین نمره عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش الگومدار به عنوان مداخله، همبستگی مثبت و معناداری در گروه دانشجویان پرستاری (554/0 , r= 000/0p=) و همبستگی مثبت اما غیرمعنادار در گروه دانشجویان مامایی وجود داشت (324/0, r= 23/0p=). همبستگی ضعیف غیر معنادار بین نمره پایانترم اخلاق با نمرات عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش، در هر دو گروه دانشجویان وجود داشت. دانشجویان پرستاری مذکر عملکرد اخلاقی بهتری بعد از مداخله داشتند و سن بر عملکرد اخلاقی تاثیری نداشت.
نتیجهگیری: میزان عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری پس از آموزش الگومدار افزایش معناداری داشت. توصیه میشود اثر بخشی روشهای مختلف آموزشی بر تقویت عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | الگومداری | fa_IR |
| dc.subject | اخلاق حرفه ای | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | مامایی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش در پرستاری و مامایی | fa_IR |
| dc.title | بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای به شیوه الگومداری بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی: یک مطالعه نیمه تجربی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 175 | |
| dc.citation.epage | 184 | |