بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای به شیوه الگومداری بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی: یک مطالعه نیمه تجربی
(ندگان)پدیدآور
سلطانی نژاد, اعظمسالاری, نسیبهدستیار, ندا
نوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: روش آموزش اخلاق حرفه ای می تواند تضمین کننده عملکرد اخلاقی پرستاران و ماماها باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش الگومدار اخلاق حرفهای بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری- مامایی بود.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی تک گروهی قبل و بعد در دو گروه مجزا از دانشجویان پرستاری و مامایی به شیوه سرشماری و از طریق آموزش الگومدار اخلاق حرفهای طی 6 جلسه برای هر گروه 5 نفره و در بخشهای مختلف انجام شد. برای جمعآوری داده، پرسشنامه عملکرد اخلاقی پرستاران و پرسشنامه میزان رعایت کدهای اخلاق حرفهای مامایی به صورت برخط، قبل و یک ماه پس از اتمام مداخله توزیع گردید. دادهها با نرمافزار SPSS ورژن 16 تحلیل شد.
یافتهها: در مجموع 59 دانشجو وارد مطالعه شد. بین نمره عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش الگومدار به عنوان مداخله، همبستگی مثبت و معناداری در گروه دانشجویان پرستاری (554/0 , r= 000/0p=) و همبستگی مثبت اما غیرمعنادار در گروه دانشجویان مامایی وجود داشت (324/0, r= 23/0p=). همبستگی ضعیف غیر معنادار بین نمره پایانترم اخلاق با نمرات عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش، در هر دو گروه دانشجویان وجود داشت. دانشجویان پرستاری مذکر عملکرد اخلاقی بهتری بعد از مداخله داشتند و سن بر عملکرد اخلاقی تاثیری نداشت.
نتیجهگیری: میزان عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری پس از آموزش الگومدار افزایش معناداری داشت. توصیه میشود اثر بخشی روشهای مختلف آموزشی بر تقویت عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.
کلید واژگان
آموزشالگومداری
اخلاق حرفه ای
پرستاری
مامایی
آموزش در پرستاری و مامایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2023-09-011402-06-10



