• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 31, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 31, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای به شیوه الگومداری بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی: یک مطالعه نیمه تجربی

    (ندگان)پدیدآور
    سلطانی نژاد, اعظمسالاری, نسیبهدستیار, ندا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: روش آموزش اخلاق حرفه ای می تواند تضمین کننده عملکرد اخلاقی پرستاران و ماماها باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش الگومدار اخلاق حرفه­ای بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری- مامایی بود. مواد و روش­ها: این مطالعه نیمه­تجربی تک گروهی قبل و بعد در دو گروه مجزا از دانشجویان پرستاری و مامایی به شیوه سرشماری و از طریق آموزش الگومدار اخلاق حرفه­ای طی 6 جلسه برای هر گروه 5 نفره و در بخش­های مختلف انجام شد. برای جمع­آوری داده، پرسشنامه عملکرد اخلاقی پرستاران و پرسشنامه میزان رعایت کدهای اخلاق حرفه­ای مامایی به صورت برخط، قبل و یک ماه پس از اتمام مداخله توزیع گردید. داده­ها با نرم­افزار SPSS ورژن 16 تحلیل شد. یافته­ها: در مجموع 59 دانشجو وارد مطالعه شد. بین نمره عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش الگومدار به عنوان مداخله، همبستگی مثبت و معناداری در گروه دانشجویان پرستاری (554/0 , r=  000/0p=) و همبستگی مثبت اما غیرمعنادار در گروه دانشجویان مامایی وجود داشت (324/0, r=  23/0p=). همبستگی ضعیف غیر معنادار بین  نمره پایان­ترم اخلاق با نمرات عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش، در هر دو گروه دانشجویان وجود داشت. دانشجویان پرستاری مذکر عملکرد اخلاقی بهتری بعد از مداخله داشتند و سن بر عملکرد اخلاقی تاثیری نداشت. نتیجه­گیری: میزان عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری پس از آموزش الگومدار افزایش معناداری داشت. توصیه می­شود اثر بخشی روش­های مختلف آموزشی بر تقویت عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.  
    کلید واژگان
    آموزش
    الگومداری
    اخلاق حرفه ای
    پرستاری
    مامایی
    آموزش در پرستاری و مامایی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2023-09-01
    1402-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان

    شاپا
    2676-5748
    URI
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2523-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027710

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب