| dc.contributor.author | خاندان, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | امجدی, سید حسام الدین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-06-09T01:29:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-08-31T01:29:57Z | |
| dc.date.available | 1402-06-09T01:29:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-08-31T01:29:57Z | |
| dc.date.issued | 2023-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خاندان, مریم, امجدی, سید حسام الدین. (1402). تاثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 31(3), 155-164. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2618-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027708 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها و عامل مرگ و میر مردان است. سواد سلامت از طریق بهبود رفتارهای خودمراقبتی موجب حفظ و ارتقاء سلامت میگردد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی شهر شیراز در سال 99-1398 انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 134 بیمار مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمیدرمانی به روش نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه آزمون (67 نفر) و کنترل (67 نفر) تقسیم شدند. گروه کنترل آموزش های روتین را دریافت و برای گروه آزمون آموزش بر اساس نظریه خومراقبتی اورم ارائه شد. جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه سواد سلامت و جهت تحلیل از 21SPSS استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون و کنترل به ترتیب قبل از مداخله 02/13±14/97 و 99/14±41/98 و بعد از مداخله 09/9 ± 02/146 و 14/14± 22/100 بود. بعد از مداخله بین دوگروه تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p<). در میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله نیز بهبود معنی دار مشاهده شد (001 p<). بین میانگین نمره سواد سلامت مشارکت کنندگان و تحصیلات و نحوه دسترسی به اطلاعات تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p<).
نتیجه گیری: آموزش خودمراقبتی بر اساس نظریه اورم موجب افزایش سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی شد. لذا مداخلات آموزشی بر اساس این نظریه جهت ارتقاء سواد سلامت بیماران پیشنهاد می گردد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 1743 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | خودمراقبتی | fa_IR |
| dc.subject | سواد سلامت | fa_IR |
| dc.subject | سرطان پروستات | fa_IR |
| dc.subject | شیمی درمانی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تاثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 155 | |
| dc.citation.epage | 164 | |