نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخاندان, مریمfa_IR
dc.contributor.authorامجدی, سید حسام الدینfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-09T01:29:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-08-31T01:29:57Z
dc.date.available1402-06-09T01:29:56Zfa_IR
dc.date.available2023-08-31T01:29:57Z
dc.date.issued2023-09-01en_US
dc.date.issued1402-06-10fa_IR
dc.identifier.citationخاندان, مریم, امجدی, سید حسام الدین. (1402). تاثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 31(3), 155-164.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2618-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027708
dc.description.abstractسابقه و هدف: سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها و عامل مرگ و میر مردان است. سواد سلامت از طریق بهبود رفتارهای خودمراقبتی موجب حفظ و ارتقاء سلامت میگردد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی شهر شیراز در سال 99-1398 انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 134 بیمار مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی‌درمانی به روش نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه آزمون (67 نفر) و کنترل (67 نفر) تقسیم شدند. گروه کنترل آموزش های روتین را دریافت و برای گروه آزمون آموزش بر اساس نظریه خومراقبتی اورم ارائه شد. جهت جمع‌آوری داده ‌ها از پرسشنامه سواد سلامت و جهت تحلیل از 21SPSS استفاده شد. یافته ها: میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون و کنترل به ترتیب قبل از مداخله 02/13±14/97 و 99/14±41/98 و بعد از مداخله 09/9 ± 02/146 و 14/14± 22/100 بود. بعد از مداخله بین دوگروه تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p<). در میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله نیز بهبود معنی دار مشاهده شد (001 p<). بین میانگین نمره سواد سلامت مشارکت کنندگان و تحصیلات و نحوه دسترسی به اطلاعات تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p<). نتیجه گیری: آموزش خودمراقبتی بر اساس نظریه اورم موجب افزایش سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی شد. لذا مداخلات آموزشی بر اساس این نظریه جهت ارتقاء سواد سلامت بیماران پیشنهاد می گردد.  fa_IR
dc.format.extent1743
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectخودمراقبتیfa_IR
dc.subjectسواد سلامتfa_IR
dc.subjectسرطان پروستاتfa_IR
dc.subjectشیمی درمانیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتاثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue3
dc.citation.spage155
dc.citation.epage164


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد