تاثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی
(ندگان)پدیدآور
خاندان, مریمامجدی, سید حسام الدیننوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها و عامل مرگ و میر مردان است. سواد سلامت از طریق بهبود رفتارهای خودمراقبتی موجب حفظ و ارتقاء سلامت میگردد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی شهر شیراز در سال 99-1398 انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 134 بیمار مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمیدرمانی به روش نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه آزمون (67 نفر) و کنترل (67 نفر) تقسیم شدند. گروه کنترل آموزش های روتین را دریافت و برای گروه آزمون آموزش بر اساس نظریه خومراقبتی اورم ارائه شد. جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه سواد سلامت و جهت تحلیل از 21SPSS استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون و کنترل به ترتیب قبل از مداخله 02/13±14/97 و 99/14±41/98 و بعد از مداخله 09/9 ± 02/146 و 14/14± 22/100 بود. بعد از مداخله بین دوگروه تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p
کلید واژگان
آموزشخودمراقبتی
سواد سلامت
سرطان پروستات
شیمی درمانی
پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2023-09-011402-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرماندانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان




