| dc.contributor.author | خداویسی, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | چراغیان, شیما | fa_IR |
| dc.contributor.author | امینی, رویا | fa_IR |
| dc.contributor.author | تاپاک, لیلا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-06-09T01:27:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-08-31T01:27:47Z | |
| dc.date.available | 1402-06-09T01:27:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-08-31T01:27:47Z | |
| dc.date.issued | 2023-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خداویسی, مسعود, چراغیان, شیما, امینی, رویا, تاپاک, لیلا. (1402). تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کووید ۱۹ در پرستاران شاغل در بخش های کرونای بیمارستان فرشچیان سینا. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 31(3), 0-0. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2496-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027707 | |
| dc.description.abstract | چکیده
هدف:این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از بیماری کووید ۱۹ در پرستاران شاغل در بخشهای کرونای بیمارستان فرشچیان سینا همدان، 1400 انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی دوگروهی که با شیوه پیشآزمون، پسآزمون و با استفاده از گروه کنترل طراحی گردید. در ابتدا پرستاران طبقهبندی و از هر گروه 70 نفر بهطور تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل انتخاب شدند. در گروه مداخله از یک برنامه آموزشی مشتمل برسازههای مدل اعتقاد بهداشتی استفاده شد. برای هر گروه در دو نوبت صبح و بعدازظهر سه جلسه آموزشی 45 دقیقهای برگزار شد. درنهایت پس از گذشت یک ماه ارزشیابی نهایی انجام و گردآوری دادهها، پسآزمون با استفاده از پرسشنامه اولیه انجام شد.
یافتهها: بر اساس آزمون تی زوجی میانگین نمرات سازه های آگاهی پرستاران (02/0=p). شدت درک شده (000/0=p)، مزایای درک شده (000/0=P)، موانع درک شده (006/0=P)، خودکارآمدی (008/0=P)، راهنمای عمل (002/0=P) و رفتارهای پیشگیریکننده (007/0=P) قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنیدار آماری به دست آمد.
نتیجهگیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بهطور قابلتوجهی دانش و رفتار پیشگیرانه پرستاران در مورد COVID-19 بهبود بخشیده است. کارکنان بخش بهداشت باید مداخلات آموزشی بهداشتی را هدف قرار دهند زیرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COVID-19 هستند.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | مدل اعتقاد بهداشتی – بیماری کووید19 – پرستاران | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کووید ۱۹ در پرستاران شاغل در بخش های کرونای بیمارستان فرشچیان سینا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | ، دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | ، دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | ، دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | ، دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 0 | |
| dc.citation.epage | 0 | |