نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخداویسی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorچراغیان, شیماfa_IR
dc.contributor.authorامینی, رویاfa_IR
dc.contributor.authorتاپاک, لیلاfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-09T01:27:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-08-31T01:27:47Z
dc.date.available1402-06-09T01:27:46Zfa_IR
dc.date.available2023-08-31T01:27:47Z
dc.date.issued2023-09-01en_US
dc.date.issued1402-06-10fa_IR
dc.identifier.citationخداویسی, مسعود, چراغیان, شیما, امینی, رویا, تاپاک, لیلا. (1402). تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کووید ۱۹ در پرستاران شاغل در بخش های کرونای بیمارستان فرشچیان سینا. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 31(3), 0-0.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2496-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027707
dc.description.abstractچکیده هدف:این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری کووید ۱۹ در پرستاران شاغل در بخش‌های کرونای بیمارستان فرشچیان سینا همدان، 1400 انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی دوگروهی که با شیوه پیش‌آزمون، پس‌آزمون و با استفاده از گروه کنترل طراحی گردید. در ابتدا پرستاران طبقه‌بندی و از هر گروه 70 نفر به‌طور تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل  انتخاب شدند. در گروه مداخله از یک برنامه آموزشی مشتمل برسازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی استفاده شد. برای هر گروه در دو نوبت صبح و بعدازظهر سه جلسه آموزشی 45 دقیقه‌ای برگزار شد. درنهایت پس از گذشت یک ماه ارزشیابی نهایی انجام و گردآوری داده‌ها، پس‌آزمون با استفاده از پرسشنامه اولیه انجام شد. یافته‌ها: بر اساس آزمون تی زوجی میانگین نمرات سازه های آگاهی پرستاران (02/0=p). شدت درک شده  (000/0=p)، مزایای درک شده  (000/0=P)، موانع درک شده  (006/0=P)، خودکارآمدی (008/0=P)، راهنمای عمل (002/0=P) و رفتارهای پیشگیری‌کننده  (007/0=P) قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنی‌دار آماری به دست آمد. نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی به‌طور قابل‌توجهی دانش و رفتار پیشگیرانه پرستاران در مورد COVID-19 بهبود بخشیده است. کارکنان بخش بهداشت باید مداخلات آموزشی بهداشتی را هدف قرار دهند زیرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COVID-19 هستند.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectمدل اعتقاد بهداشتی – بیماری کووید19 – پرستارانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کووید ۱۹ در پرستاران شاغل در بخش های کرونای بیمارستان فرشچیان سیناfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.department، دانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.department، دانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.department، دانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.department، دانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue3
dc.citation.spage0
dc.citation.epage0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد