تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کووید ۱۹ در پرستاران شاغل در بخش های کرونای بیمارستان فرشچیان سینا
(ندگان)پدیدآور
خداویسی, مسعودچراغیان, شیماامینی, رویاتاپاک, لیلا
نوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
هدف:این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از بیماری کووید ۱۹ در پرستاران شاغل در بخشهای کرونای بیمارستان فرشچیان سینا همدان، 1400 انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی دوگروهی که با شیوه پیشآزمون، پسآزمون و با استفاده از گروه کنترل طراحی گردید. در ابتدا پرستاران طبقهبندی و از هر گروه 70 نفر بهطور تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل انتخاب شدند. در گروه مداخله از یک برنامه آموزشی مشتمل برسازههای مدل اعتقاد بهداشتی استفاده شد. برای هر گروه در دو نوبت صبح و بعدازظهر سه جلسه آموزشی 45 دقیقهای برگزار شد. درنهایت پس از گذشت یک ماه ارزشیابی نهایی انجام و گردآوری دادهها، پسآزمون با استفاده از پرسشنامه اولیه انجام شد.
یافتهها: بر اساس آزمون تی زوجی میانگین نمرات سازه های آگاهی پرستاران (02/0=p). شدت درک شده (000/0=p)، مزایای درک شده (000/0=P)، موانع درک شده (006/0=P)، خودکارآمدی (008/0=P)، راهنمای عمل (002/0=P) و رفتارهای پیشگیریکننده (007/0=P) قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنیدار آماری به دست آمد.
نتیجهگیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بهطور قابلتوجهی دانش و رفتار پیشگیرانه پرستاران در مورد COVID-19 بهبود بخشیده است. کارکنان بخش بهداشت باید مداخلات آموزشی بهداشتی را هدف قرار دهند زیرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COVID-19 هستند.
کلید واژگان
مدل اعتقاد بهداشتی – بیماری کووید19 – پرستارانپرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2023-09-011402-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان
، دانشگاه علوم پزشکی همدان
، دانشگاه علوم پزشکی همدان



