| dc.contributor.author | کریمی, محبوبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | باقری, نسرین | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسنی ابهریان, پیمان | fa_IR |
| dc.contributor.author | صابری, هدیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-06-07T02:18:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-08-29T02:18:01Z | |
| dc.date.available | 1402-06-07T02:18:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-08-29T02:18:01Z | |
| dc.date.issued | 2023-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کریمی, محبوبه, باقری, نسرین, حسنی ابهریان, پیمان, صابری, هدیه. (1402). مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازخورد عصبی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم بر توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضیات دانش آموزان. فصلنامه علوم پزشکی, 33(2), 162-173. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2051-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1026282 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: توجه به سلامت روان و کارکرد شناختی مطلوب کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی در جوامع برخوردار است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر مهارتهای توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضی دانش آموزان صورت گرفت.
روش بررسی: این پژوهش شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل انجام شد. تعداد 51 دانش آموز به عنوان حجم نمونه تعیین شدند که به صورت تصادفی در سه گروه 17 نفره، شامل دو گروه آزمایش نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمهای و گروه کنترل جایگزین شدند. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان 8 تا 16 ساله شهر تهران در سال 1400 تشکیل دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل نرم افزار IVA-2 و آزمون پیشرفت ریاضی دکتر عسگری بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمهای هر دو بر افزایش و بهبود توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضی موثر بودند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر بهبود مهارتهای توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضی دانش آموزان موثر است. یافتههای مذکور میتواند برای انتخاب نوع درمان یاریگر درمانگران باشد | fa_IR |
| dc.format.extent | 395 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.subject | نوروفیدبک | fa_IR |
| dc.subject | تحریک الکتریکی فراجمجمه ای | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای توجه | fa_IR |
| dc.subject | تمرکز | fa_IR |
| dc.subject | پیشرفت ریاضی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازخورد عصبی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم بر توجه و تمرکز و پیشرفت ریاضیات دانش آموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | نيمه آزمايشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 33 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 162 | |
| dc.citation.epage | 173 | |