| dc.contributor.author | ابوالفضل زاده, مازیار | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبدالمنافی, سید ابراهیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | خاکسار, حسن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-06-01T05:09:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-08-23T05:09:24Z | |
| dc.date.available | 1402-06-01T05:09:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-08-23T05:09:24Z | |
| dc.date.issued | 2023-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-03-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1401-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ابوالفضل زاده, مازیار, عبدالمنافی, سید ابراهیم, خاکسار, حسن. (1402). مدلسازی و تحلیل شدت تصادفات با علت تامه عدم توجه به جلو در دوران محدودیتهای تردد کرونا با رگرسیون لجستیک. مهندسی عمران فردوسی, 36(2), 61-72. doi: 10.22067/jfcei.2023.81395.1217 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.81395.1217 | |
| dc.identifier.uri | https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_43991.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1022071 | |
| dc.description.abstract | تصادفات رانندگی یکی از عاملهای اصلی مرگ در جهان محسوب میشود. آمارهای تصادفات نشان میدهد که عدم توجه به جلو بیشترین علل تامه تصادفات میباشد. از زمان شیوع کووید-۱۹، سیاستهای محدودیت سفر که به در شهرهای جهان اتخاذ شد، نقش عمیقی در تغییر الگوهای سفر ایفا کرد. یکی از عواملی که در سالهای اخیر بر رفتار ترافیکی تأثیرگذار بود، همهگیری کرونا بود. از همینرو محدودیتهایی برای ترددها وضع شد و رفتارهای ترافیکی متأثر بر آن بود. منع تردد سبب استفاده بیش از حد کاربران راه برای برقراری ارتباط به وسیله اپلیکیشنهای ارتباطی در گوشیهای همراه گشت. بررسی عدم توجه به جلو در کنار دیگر عوامل تأثیرگذار در شدت تصادفات، با استفاده از مدلهای شدت تصادفات بر حسب پارامتر مؤثر در آن، امکانپذیر است. در این مقاله تصادفات درونشهری با علت تامه عدم توجه به جلو در طی دوران همهگیری کرونا با استفاده از رگرسیون لجستیک و اطلاعات مربوط به سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در سه بازه زمانی ۲۰ ماه قبل از شیوع کرونا، ۲۰ ماه حین همهگیری کرونا و ماههای اعلام پایان کرونا و برداشتن منع ترددها مورد تحلیل قرار گرفت. مدل نهایی نشان میدهد که متغیرهای مستقل روز چهارشنبه، رانندگان مرد مقصر بالای 60 سال، نحوه برخورد جلو به جلو و وسیله نقلیه مقصر پراید سبب افزایش احتمال وقوع تصادف فوتی یا جرحی نسبت به تصادف خسارتی میشوند. متغیرهایی با ضرایب منفی (ساعت 6 تا 21، شرایط سطح راه خشک، آب و هوای صاف و وضعیت روشنایی روز) سبب کاهش احتمال وقوع تصادف فوتی یا جرحی نسبت به تصادف خسارتی میشوند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1043 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران فردوسی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.81395.1217 | |
| dc.subject | شدت تصادفات | fa_IR |
| dc.subject | کووید-۱۹ | fa_IR |
| dc.subject | کرونا | fa_IR |
| dc.subject | رگرسیون لجستیک | fa_IR |
| dc.subject | عدم توجه به جلو | fa_IR |
| dc.title | مدلسازی و تحلیل شدت تصادفات با علت تامه عدم توجه به جلو در دوران محدودیتهای تردد کرونا با رگرسیون لجستیک | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 36 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 61 | |
| dc.citation.epage | 72 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-0812-3059 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-0291-9128 | |