نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorابوالفضل زاده, مازیارfa_IR
dc.contributor.authorعبدالمنافی, سید ابراهیمfa_IR
dc.contributor.authorخاکسار, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-01T05:09:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-08-23T05:09:24Z
dc.date.available1402-06-01T05:09:23Zfa_IR
dc.date.available2023-08-23T05:09:24Z
dc.date.issued2023-06-22en_US
dc.date.issued1402-04-01fa_IR
dc.date.submitted2023-03-02en_US
dc.date.submitted1401-12-11fa_IR
dc.identifier.citationابوالفضل زاده, مازیار, عبدالمنافی, سید ابراهیم, خاکسار, حسن. (1402). مدل‌سازی و تحلیل شدت تصادفات با علت تامه عدم توجه به جلو در دوران محدودیت‌های تردد کرونا با رگرسیون لجستیک. مهندسی عمران فردوسی, 36(2), 61-72. doi: 10.22067/jfcei.2023.81395.1217fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.81395.1217
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_43991.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1022071
dc.description.abstract تصادفات رانندگی یکی از عامل­های اصلی مرگ در جهان محسوب می­شود. آمارهای تصادفات نشان می­دهد که عدم توجه به جلو بیشترین علل تامه تصادفات می­باشد. از زمان شیوع کووید-۱۹، سیاست‌های محدودیت سفر که به در شهرهای جهان اتخاذ شد، نقش عمیقی در تغییر الگوهای سفر ایفا کرد. یکی از عواملی که در سال‌های اخیر بر رفتار ترافیکی تأثیرگذار بود، همه­گیری کرونا بود. از همین‌رو محدودیت­هایی برای تردد­ها وضع شد و رفتارهای ترافیکی متأثر بر آن بود. منع تردد سبب استفاده بیش از حد کاربران راه برای برقراری ارتباط به وسیله­ اپلیکیشن­های ارتباطی در گوشی­های همراه گشت. بررسی عدم توجه به جلو در کنار دیگر عوامل تأثیرگذار در شدت تصادفات، با استفاده از مدل­های شدت تصادفات بر حسب پارامتر مؤثر در آن، امکان‌پذیر است. در این مقاله تصادفات درون‌شهری با علت تامه عدم توجه به جلو در طی دوران همه‌گیری کرونا با استفاده از رگرسیون لجستیک و اطلاعات مربوط به سال­های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در سه بازه زمانی ۲۰ ماه قبل از شیوع کرونا، ۲۰ ماه حین همه­گیری کرونا و ماه­های اعلام پایان کرونا و برداشتن منع­ تردد­ها مورد تحلیل قرار گرفت. مدل نهایی نشان می­دهد که متغیرهای مستقل روز چهارشنبه، رانندگان مرد مقصر بالای 60 سال، نحوه برخورد جلو به جلو و وسیله ‌نقلیه مقصر پراید سبب افزایش احتمال وقوع تصادف فوتی یا جرحی نسبت به تصادف خسارتی می­شوند. متغیرهایی با ضرایب منفی (ساعت 6 تا 21، شرایط سطح راه خشک، آب و هوای صاف و وضعیت روشنایی روز) سبب کاهش احتمال وقوع تصادف فوتی یا جرحی نسبت به تصادف خسارتی می­شوند.fa_IR
dc.format.extent1043
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.81395.1217
dc.subjectشدت تصادفاتfa_IR
dc.subjectکووید-۱۹fa_IR
dc.subjectکروناfa_IR
dc.subjectرگرسیون لجستیکfa_IR
dc.subjectعدم توجه به جلوfa_IR
dc.titleمدل‌سازی و تحلیل شدت تصادفات با علت تامه عدم توجه به جلو در دوران محدودیت‌های تردد کرونا با رگرسیون لجستیکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایرانfa_IR
dc.citation.volume36
dc.citation.issue2
dc.citation.spage61
dc.citation.epage72
nlai.contributor.orcid0000-0003-0812-3059
nlai.contributor.orcid0000-0003-0291-9128


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد