• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران فردوسی
    • دوره 36, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران فردوسی
    • دوره 36, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل‌سازی و تحلیل شدت تصادفات با علت تامه عدم توجه به جلو در دوران محدودیت‌های تردد کرونا با رگرسیون لجستیک

    (ندگان)پدیدآور
    ابوالفضل زاده, مازیارعبدالمنافی, سید ابراهیمخاکسار, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.018 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     تصادفات رانندگی یکی از عامل­های اصلی مرگ در جهان محسوب می­شود. آمارهای تصادفات نشان می­دهد که عدم توجه به جلو بیشترین علل تامه تصادفات می­باشد. از زمان شیوع کووید-۱۹، سیاست‌های محدودیت سفر که به در شهرهای جهان اتخاذ شد، نقش عمیقی در تغییر الگوهای سفر ایفا کرد. یکی از عواملی که در سال‌های اخیر بر رفتار ترافیکی تأثیرگذار بود، همه­گیری کرونا بود. از همین‌رو محدودیت­هایی برای تردد­ها وضع شد و رفتارهای ترافیکی متأثر بر آن بود. منع تردد سبب استفاده بیش از حد کاربران راه برای برقراری ارتباط به وسیله­ اپلیکیشن­های ارتباطی در گوشی­های همراه گشت. بررسی عدم توجه به جلو در کنار دیگر عوامل تأثیرگذار در شدت تصادفات، با استفاده از مدل­های شدت تصادفات بر حسب پارامتر مؤثر در آن، امکان‌پذیر است. در این مقاله تصادفات درون‌شهری با علت تامه عدم توجه به جلو در طی دوران همه‌گیری کرونا با استفاده از رگرسیون لجستیک و اطلاعات مربوط به سال­های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در سه بازه زمانی ۲۰ ماه قبل از شیوع کرونا، ۲۰ ماه حین همه­گیری کرونا و ماه­های اعلام پایان کرونا و برداشتن منع­ تردد­ها مورد تحلیل قرار گرفت. مدل نهایی نشان می­دهد که متغیرهای مستقل روز چهارشنبه، رانندگان مرد مقصر بالای 60 سال، نحوه برخورد جلو به جلو و وسیله ‌نقلیه مقصر پراید سبب افزایش احتمال وقوع تصادف فوتی یا جرحی نسبت به تصادف خسارتی می­شوند. متغیرهایی با ضرایب منفی (ساعت 6 تا 21، شرایط سطح راه خشک، آب و هوای صاف و وضعیت روشنایی روز) سبب کاهش احتمال وقوع تصادف فوتی یا جرحی نسبت به تصادف خسارتی می­شوند.
    کلید واژگان
    شدت تصادفات
    کووید-۱۹
    کرونا
    رگرسیون لجستیک
    عدم توجه به جلو

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-06-22
    1402-04-01
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران
    دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران
    دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.81395.1217
    https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_43991.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1022071

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب