• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 35, شماره 139
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 35, شماره 139
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تجربه اجرای برنامه پرستار خوشامدگو در مرکز روان‌پزشکی ایران: برنامه بهبود کیفیت

    (ندگان)پدیدآور
    طالب نیا, زهرامعصومی, فریبارنجبر, ملیحهمغرور, مژگانکشاورز اخلاقی, امیرعباس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    6.591 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    گزارش مورد
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف باتوجه‌به سودمندی‌هایی که یک محیط خوشامدگو می‌تواند داشته باشد، دفتر پرستاری مرکز روانپزشکی ایران تصمیم گرفت ایده پرستار خوشامدگو را برای بیماران با اختلالات روانی و خانواده های آن‌ها اجرا کند.  روش بررسی واحد خوشامدگویی مرکز از شهریور سال 1396 به‌صورت رسمی راه اندازی و شروع به فعالیت کرد. پرستار خوشامدگو ابتدا خود را به مددجو و خانواده معرفی و در صورت آماده بودن شرایط، به معرفی مرکز، اهداف بستری و آشناسازی با فضای مرکز، نحوه دسترسی به روان‌پزشکان، مقررات ملاقات و مقررات حین بستری می پرداخت. این برنامه، با آشناسازی مراجعین با مقررات بیمارستان، منشور حقوق بیماران، تیم درمان، امکانات رفاهی، بخش های بستری، واحد الکتروشوک، درمانگاه و مددکاری مرکز و رسیدگی به شکایات و انتقادات ادامه می‌یافت. به منظور ارزیابی درونی فرم نظرسنجی با طرح 5 سؤال بازپاسخ و بدون ذکر مشخصات جمعیت‌شناختی طراحی و در بخش‌ها توزیع شد. پاسخ‌های مشارکت‌کنندگان جمع‌آوری و به‌روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نتایج ارزیابی درونی نشان داد 92 درصد بیماران و خانواده های آن‌ها از اجرای پرستار خوشامدگو رضایت داشتند و اجرای برنامه را بسیارخوب و عالی ارزیابی کردند. نیمی از بیماران و خانواده آن‌ها ( درصد) معتقد بودند بعضی پرستارها دلسوز و بعضی بی‌توجه‌اند و به مشکلات خوب رسیدگی نمی‌کنند و فکر می‌کردند روان‌پزشک و روان‌شناس وقت زیادی برای بیمار ندارند و ویزیت پزشک‌ها خیلی دیر به دیر انجام می‌شود.  نتیجه‌گیری پاسخ بیماران و خانواده‌های آنان به سؤالات طرح‌شده در برنامه پرستار خوشامدگو نشان داد که به‌طورکلی بیماران و خانواده‌های آنان از این برنامه رضایت داشتند. ازنظر نویسندگان گزارش این تجربه به‌عنوان یک ایده نو می‌تواند انگیزه لازم را برای اجرای آن در سایر مراکز روان‌پزشکی و غیر روان‌پزشکی فراهم کند. 
    کلید واژگان
    روان‌پرستاری
    خدمات مراقبت روانی
    بهبود کیفیت
    ایران
    پرستاری

    شماره نشریه
    139
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه پرستاری، مدیر خدمات پرستاری، مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه پرستاری، سرپرست مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه پرستاری، سرپرست مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه پرستاری، سرپرست مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه روانپزشکی، رئیس مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علوم‌پزشکی‌ ایران، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.139.3170
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3625-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1018761

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب