نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحدث, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorبزرگ نژاد, مهریfa_IR
dc.contributor.authorنجفی قزلجه, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorزارعی, محمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.contributor.authorجلالی نژاد, فریباfa_IR
dc.date.accessioned1402-05-25T07:03:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-08-16T07:03:43Z
dc.date.available1402-05-25T07:03:41Zfa_IR
dc.date.available2023-08-16T07:03:43Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationمحدث, فاطمه, بزرگ نژاد, مهری, نجفی قزلجه, طاهره, زارعی, محمد رضا, حقانی, شیما, جلالی نژاد, فریبا. (1401). ارزشیابی اثر آموزش با شبکه‌های مجازی بر اضطراب و رضایتمندی افراد کاندیدای آنژیوگرافی عروق کرونر. نشریه پرستاری ایران, 35(139), 466-477. doi: 10.32598/ijn.35.139.3065fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.139.3065
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3533-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1018758
dc.description.abstractزمینه و هدف بیماری‌های قلبی‌عروقی علت اصلی 30 درصد از کل مرگ‌و‌میرها در سرتاسر جهان را تشکیل می‌دهند. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی اثر آموزش با شبکه‌های مجازی بر اضطراب و رضایتمندی افراد کاندید آنژیوگرافی با استفاده از فیلم و محتوای عکس و متن آموزشی و تلفیق آن با فناوری مبتنی بر گوشی تلفن همراه در بستر اینترنت و شبکه مجازی واتساپ در فضای تعاملی با بیماران انجام شد. روش بررسی در این مطالعه ارزشیابی، ارزشیابی اثر آموزش با شبکه‌های اجتماعی مجازی بر اضطراب و رضایتمندی افراد کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر مراجعه‌کننده به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) در بازه زمانی اردیبهشت تا تیر ماه سال 1400 در دو گروه آزمایش (43=n) و کنترل (43=n) بررسی و مقایسه شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه اضطراب بک و مقیاس آنالوگ دیداری جهت سنجش رضایتمندی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل، تی زوجی، آزمون کای دو، دقیق فیشر در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها نتایج نشان داد هر دو گروه از نظر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی همگن بودند و بین نمرات اضطراب در دو گروه آزمایش و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنا‌دار آماری وجود نداشت (0/229=P). نتایج آزمون تی مستقل حاکی از تأثیر مداخله در کاهش سطح اضطراب آن‌ها بود. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد رضایت از آموزش در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به‌صورت معناداری بیشتر بود (0/001>P). نتایج آزمون تی زوجی نشان داد هم در گروه آزمایش (0/001>P) و هم در گروه کنترل (0/005=P) ) نمرات اضطراب بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به‌صورت معناداری کاهش یافته است. مقدار اندازه اثر اضطراب 0/9 و اندازه اثر رضایت از آموزش 1/88 محاسبه شد که نشان‌دهنده اثر بالای مداخله می‌باشد. نتیجه‌گیری در این پژوهش آموزش با شبکه اجتماعی منجر به کاهش اضطراب و بهبود رضایتمندی در افراد کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر شد؛ بنابراین این مداخله می‌تواند به‌عنوان یک روش در کنار روش‌های رایج آموزش به بیمار در مراکز درمانی توسط پرستاران مورداستفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent5376
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.139.3065
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectرضایتمندیfa_IR
dc.subjectآنژیوگرافی عروق کرونرfa_IR
dc.subjectآموزش‌ با شبکه اجتماعی مجازیfa_IR
dc.subjectبیماران قلبیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleارزشیابی اثر آموزش با شبکه‌های مجازی بر اضطراب و رضایتمندی افراد کاندیدای آنژیوگرافی عروق کرونرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاریی و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاریی و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاریی و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاریی و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume35
dc.citation.issue139
dc.citation.spage466
dc.citation.epage477


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد