• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 35, شماره 139
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 35, شماره 139
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزشیابی اثر آموزش با شبکه‌های مجازی بر اضطراب و رضایتمندی افراد کاندیدای آنژیوگرافی عروق کرونر

    (ندگان)پدیدآور
    محدث, فاطمهبزرگ نژاد, مهرینجفی قزلجه, طاهرهزارعی, محمد رضاحقانی, شیماجلالی نژاد, فریبا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    5.250 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف بیماری‌های قلبی‌عروقی علت اصلی 30 درصد از کل مرگ‌و‌میرها در سرتاسر جهان را تشکیل می‌دهند. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی اثر آموزش با شبکه‌های مجازی بر اضطراب و رضایتمندی افراد کاندید آنژیوگرافی با استفاده از فیلم و محتوای عکس و متن آموزشی و تلفیق آن با فناوری مبتنی بر گوشی تلفن همراه در بستر اینترنت و شبکه مجازی واتساپ در فضای تعاملی با بیماران انجام شد. روش بررسی در این مطالعه ارزشیابی، ارزشیابی اثر آموزش با شبکه‌های اجتماعی مجازی بر اضطراب و رضایتمندی افراد کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر مراجعه‌کننده به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) در بازه زمانی اردیبهشت تا تیر ماه سال 1400 در دو گروه آزمایش (43=n) و کنترل (43=n) بررسی و مقایسه شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه اضطراب بک و مقیاس آنالوگ دیداری جهت سنجش رضایتمندی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل، تی زوجی، آزمون کای دو، دقیق فیشر در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها نتایج نشان داد هر دو گروه از نظر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی همگن بودند و بین نمرات اضطراب در دو گروه آزمایش و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنا‌دار آماری وجود نداشت (0/229=P). نتایج آزمون تی مستقل حاکی از تأثیر مداخله در کاهش سطح اضطراب آن‌ها بود. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد رضایت از آموزش در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به‌صورت معناداری بیشتر بود (0/001>P). نتایج آزمون تی زوجی نشان داد هم در گروه آزمایش (0/001>P) و هم در گروه کنترل (0/005=P) ) نمرات اضطراب بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به‌صورت معناداری کاهش یافته است. مقدار اندازه اثر اضطراب 0/9 و اندازه اثر رضایت از آموزش 1/88 محاسبه شد که نشان‌دهنده اثر بالای مداخله می‌باشد. نتیجه‌گیری در این پژوهش آموزش با شبکه اجتماعی منجر به کاهش اضطراب و بهبود رضایتمندی در افراد کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر شد؛ بنابراین این مداخله می‌تواند به‌عنوان یک روش در کنار روش‌های رایج آموزش به بیمار در مراکز درمانی توسط پرستاران مورداستفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    اضطراب
    رضایتمندی
    آنژیوگرافی عروق کرونر
    آموزش‌ با شبکه اجتماعی مجازی
    بیماران قلبی
    پرستاری

    شماره نشریه
    139
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاریی و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاریی و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
    مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاریی و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
    مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
    گروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاریی و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.139.3065
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3533-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1018758

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب