| dc.contributor.author | رشیدی, سید محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | موسی زاده, توکل | fa_IR |
| dc.contributor.author | غفاری, عذرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-05-23T20:26:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-08-14T20:26:43Z | |
| dc.date.available | 1402-05-23T20:26:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-08-14T20:26:43Z | |
| dc.date.issued | 2023-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رشیدی, سید محمد, موسی زاده, توکل, غفاری, عذرا. (1401). تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفههای خود کارآمدی، انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 30(1), 29-37. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6723-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1017758 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: امروزه اکثر روانشناسان به هر دو مؤلفه شناخت و انگیزش و نقش آنها در یادگیری توجه دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفههای خود کارآمدی، انگیزش تحصیلی وسلامت روانی دانش آموزان بود.
روش کار: تحقیق حاضر به صورت آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. برای انجام این تحقیق از بین دانش آموزان دختر سال اول (دوره دوم) دبیرستانهای شهرستان آستارا در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای ۴۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 23 نفره (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. ابتدا پرسشنامههای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (MSLQ)، انگیزش تحصیلی (AMS) و سلامت عمومی (GHQ 28) توسط آزمودنیها تکمیل شد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش هفتهای دو جلسه و طی ۸ جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی طبق پیشینه تحت عنوان آموزش الکترونیک برای یادگیری مستقل و نظریه راهبردهای شناختی و فراشناختی (سیف، ۱۳۸۶) قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش راهیردهای یادگیری خود تنظیمی بر خود کارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان اثر بخش است اما بر سلامت روانی آنها اثربخش نیست.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج استفاده از آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی جهت بالا بردن انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان توصیه میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 0 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | خود تنظیمی | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.subject | انگیزش تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | سلامت روانی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفههای خود کارآمدی، انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 29 | |
| dc.citation.epage | 37 | |