تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفههای خود کارآمدی، انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
رشیدی, سید محمدموسی زاده, توکلغفاری, عذرا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: امروزه اکثر روانشناسان به هر دو مؤلفه شناخت و انگیزش و نقش آنها در یادگیری توجه دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفههای خود کارآمدی، انگیزش تحصیلی وسلامت روانی دانش آموزان بود.
روش کار: تحقیق حاضر به صورت آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. برای انجام این تحقیق از بین دانش آموزان دختر سال اول (دوره دوم) دبیرستانهای شهرستان آستارا در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای ۴۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 23 نفره (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. ابتدا پرسشنامههای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (MSLQ)، انگیزش تحصیلی (AMS) و سلامت عمومی (GHQ 28) توسط آزمودنیها تکمیل شد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش هفتهای دو جلسه و طی ۸ جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی طبق پیشینه تحت عنوان آموزش الکترونیک برای یادگیری مستقل و نظریه راهبردهای شناختی و فراشناختی (سیف، ۱۳۸۶) قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش راهیردهای یادگیری خود تنظیمی بر خود کارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان اثر بخش است اما بر سلامت روانی آنها اثربخش نیست.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج استفاده از آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی جهت بالا بردن انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان توصیه میشود.
کلید واژگان
خود تنظیمیخودکارآمدی
انگیزش تحصیلی
سلامت روانی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



