• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 27, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 27, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ترجمان دانش در دانشگاه‌ علوم‌پزشکی کاشان؛ دیدگاه اعضای هیأت‌علمی

    (ندگان)پدیدآور
    شفیعی, علیفخری نوش آبادی, علیزیلوچی, محمدحسینموسوی, غلام عباسرزاقی زارع بیدگلی, عاطفه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    299.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: فاصله بین پژوهش و عمل، جزو یکی از چالش‌های مهمّ نظام سلامت به‌حساب می‌آید. یک پاسخ احتمالی به این چالش «ترجمان دانش» است. این تحقیق با هدف بررسی وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان در سال ۱۴۰1 طراحی و انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در سال 1401 روی یک نمونه 114 نفری از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انجام گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه ترجمان دانش بود که توسط کمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم‌پزشکی تهران طراحی و تأیید اعتبار شده بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده ازطریق نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های تی‌ تک‌نمونه‌ای، تی مستقل، تحلیل واریانس، یومن ویتنی و اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج: میانگین نمره کلّ ترجمان دانش، 0/54±2/73 و هریک از ابعاد نیازسنجی مخاطبان، تولید و کاربرد دانش به‌ترتیب 0/65±2/68، 0/59±2/82 و 0/57±2/67 به‌دست آمده است که اختلاف معناداری با حدّ متوسط 3 دارند. بُعد «کاربرد دانش» کمترین و بُعد «تولید دانش» بیشترین میانگین را به‌خود اختصاص دادند. همچنین بین میانگین امتیاز کلی ترجمان دانش و هریک از ابعاد آن با جنس، جایگاه شغلی، نوع گروه، سابقه خدمت، سطح تحصیلات، شرکت در کارگاه‌های آموزش ترجمان دانش و تعداد طرح پژوهشی اعضای هیأت‌علمی موردمطالعه اختلاف آماری معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان کمتر از سطح متوسط می‌باشد و تا سطح مطلوب فاصله دارد. بنابراین اقداماتی جهت تسهیل فرآیند ترجمان دانش در دانشگاه و بهبود شرایط آن ضروری می‌باشد.
    کلید واژگان
    ترجمان دانش
    مدیریت دانش
    پژوهش
    عمومى

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2023-03-01
    1401-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    سازمان پدید آورنده
    کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان، کاشان، ایران
    گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان، کاشان، ایران
    گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان، کاشان، ایران
    مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان، کاشان، ایران
    کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان، کاشان، ایران

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4751-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1007842

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب